Detail předmětu

Ateliér - produktový design II

FSI-YA6Ak. rok: 2010/2011

Cílem předmětu je dále rozvinout schopnosti posluchačů pro tvůrčí návrhářskou činnost. Studentům jsou v průběhu semestru zadávány konkrétní úkoly na návrh designu určitého typu výrobku s podkladovým materiálem z praxe (konkrétní podnik) a konzultačními možnostmi. Vlastní designérským návrh je dokumentován kresebnými studiemi, výkresovou dokumentací, perspektivními pohledy a trojrozměrným modelem definitivního řešení.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Základní předpoklady pro tvorbu návrhu designu jednoduchého výrobku.

Prerekvizity

Účast ve výuce je podmíněna splněním podmínky návaznosti předmětů - absolvování Ateliéru - produktový design I. Student musí zvládat základy kresby a modelování, nutné pro prezentaci designérských návrhů. Dále je nutno zvládat a pochopit základy prostorové tvorby, výtvarné kompozice a realizace třírozměrných modelů. U návrhů je potřebné osvojení designérských řešení jednodušších průmyslových výrobků. Je žádoucí znalost programů Rhinoceros 3D, Photoshop nebo CorelDraw.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení (ateliéru), zpracování klauzurních prací, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech. Ústní obhajoba zpracovaného úkolu. U každého úkolu se hodnotí zvlášť navržený design a úroveň prezentace.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů a klauzurních prací. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem předmětu je při řešení designu jednoduchých výrobků seznámit posluchače se základními atributy tvorby průmyslového návrhu a podpořit vznik potřebných návyků, myšlenkových postupů a získání základních dovedností. Cílem je také zdůraznit nutnost respektování technických,
provozních a technologických aspektů designérské tvorby.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast v ateliérové výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době ve školním ateliéru, pracovat na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vyučující nezvolí individuálně jiný postup. Student musí pedagogovi předem sdělit, kde bude v době výuky pracovat (ateliér, dílny, modelárna, event. koleje, domov, výrobce ap.) - pokud tomu tak není, jde o absenci. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou nepřijetí projektu. Při nepřítomnosti větší než 50% nemusí být i u omluvené absence práce (bez konzultací) přijaty; průběh práce vyžaduje vždy konzultace ve výuce, proto náhradní zadání není možné.

Základní literatura

FIELL, Charlotte a Peter FIELL (eds.). Designing the 21st century: design des 21. Jahrhunderts Le design du 21 siécle. Köln: Taschen, c2001. ISBN 3-8228-5883-8. (EN)
PELCL, Jiří. Design: od myšlenky k realizaci = from idea to realization. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, c2012. ISBN 978-80-86863-45-0. (CS)
REYFUSS, Henry. Designing for people. New York: Allworth Press, 2003. ISBN 1581153120. (EN)

Doporučená literatura

Design trend: evropská revue soudobého designu. Brno: Design centrum České republiky, 2007. ISSN 1210-1591.
FIELL, Charlotte a Peter FIELL. Industrial design. Praha: Slovart, c2003. ISBN 3-8228-2426-7.
MALANIUK, Bohdan. Design v architektuře a stavebnictví: z dějin průmyslového designu. Praha: ČVUT, 1991.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3A-P bakalářský

    obor B-PDS , 3 ročník, zimní semestr, povinný