Detail předmětu

Kresba hlavy

FSI-YKH-AAk. rok: 2010/2011

Předmět navazuje na "Kresbu výrobku" a "Kresbu zátiší". Předmět "Kresba hlavy" vede k osvojení schopností vyjadřovat svá vizuální poznání, představy a nápady. Vychází ze studia základních technických a přírodních tvarů, sledování jejich výstavby, vazeb, proporcí a detailů. Předmět je zaměřen na studijní kresbu hlavy, dle modelu.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Nabízen zahraničním studentům

Všech fakult

Výsledky učení předmětu

Předmět Kresba hlavy umožňuje studentům rozšířit základní znalosti techniky kresby. Cvičení kresby dle modelu je východiskem pro jeho technicko-řemeslné zvládnutí a nabytí základních návyků pro budování hmoty a charakteru hlavy v ploše.

Prerekvizity

Předpokládá se znalost perspektivy, zvládnutá schopnost ji prakticky uplatňovat při stavbě kresby v ploše (s důrazem na proporce) a rozsáhlé zkušenosti s kresbou zátiší, průmyslových výrobků. Samozřejmostí je vyjádření objemu a základních charaktristických rysů modelu.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičeních, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení pracovních úloh (kreseb). Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Úkolem předmětu je prohloubit studentům znalost kresby, jakožto základního způsobu vizuálního záznamu. Praktická cvičení akcentují budování hmoty v ploše, s důrazem na proporce a charakter hlavy. Cílem je rozvoj tvůrčího potenciálu studentů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast ve cvičeních je povinná, kontrola účasti ve výuce probíhá v každé hodině. Zameškaná výuka je buď nahrazena po domluvě s pedagogem nebo je řešena formou náhradního úkolu. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou neudělení zápočtu. Při nepřítomnosti větší než 50% nemusí být udělen zápočet.

Základní literatura

Edward Lucie-Smith: Art today, Slovart, Praha 1996
Jiří Ševčík, Pavlína Morganová, Dagmar Dušková: České umění 1938-1989 /programy/kritické texty/dokumenty/, Akademia, Praha 2001
Larousse: Umění a lidstvo,Odeon, Praha 1974

Doporučená literatura

Česká periodika: Umělec, Art&Antiques, Atelier, Detail /1995-2000/, Výtvarné umění /1990-1996/, Prostor Zlín, Bulletin Moravské galerie v Brně
José Pijoan: Dějiny umění 1-12, Odeon/Euromedia-Knižní klub a Balios, Praha 1986/2000, 2003
Josef Zrzavý: Anatomie pro výtvarníky, Avicentrum, Praha 1977

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2A-P magisterský navazující

    obor M-PDS , 1 ročník, zimní semestr, povinný