Detail předmětu

Počítačové modelování - Rhinoceros 3D

FSI-YPMAk. rok: 2010/2011

Úvod do základů práce s 3D grafickými programy. Seznámení s modelováním pomocí NURBS křivek a ploch, nebo využití polygonálních 3D modelů. Praktická aplikace programu Rhinoceros 3D – základy modelování křivek, ploch a objemů, vytváření náročných sestav ve vrstvách, základy fotorealistické vizualizace s využitím nástavby Flamingo a konverze 3D formátů pro jiné konstrukční software.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět "Počítačové modelování - Rhinoceros 3D" umožňuje získání praktických zkušeností pro tvorbu 3D modelů v prostředí programu Rhinoceros 3D. Student získá základní představu o způsobu modelování složitých návrhů, tvorby ploch ze křivek a spojování ploch do objemů, práci ve vrstvách a spojování částí do náročných celků. Student se naučí využívat všechny nabízené funkce programu pro realizaci vlastních návrhů a představ a pro výkresovou prezentaci semestrálních úkolů. Získá zkušenost, že každý grafický program je pouze podpora tvůrčího procesu, která může urychlit a zefektivnit práci, ale v žádném případě nenahradí tvůrčí práci designéra, která vyžaduje citlivý přístup k řešení projektu.

Prerekvizity

Předpokládají se elementární znalosti práce s PC v systému Windows XP. Výhodou jsou jakékoli zkušenosti s počítačovou 3D grafikou.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: prezence ve cvičení, odevzdání zadané práce ve stanovených termínech, závěrečný test prokazující znalosti práce s programem a schopnost samostatné práce.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů, pracovních úloh a testu. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem předmětu "Počítačové modelování - Rhinoceros 3D" je seznámit studenty s možnostmi grafických programů pro tvorbu 3D modelů a jejich následnou vizualizaci. Naučit se a umět používat grafický systém (v současné době Rhinoceros 3D). Získat základní zkušenosti s tvorbou 3D modelů v prostoru a realizovat své skici a návrhy semestrálních ateliérových prací. Studenti postupně zpracovávají vlastní grafický návrh s možností plného využití výpočetní techniky.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast ve výuce je kontrolovaná. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v počítačové laboratoři a pracovat na úkolech a vyčkat konzultace. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou neudělení zápočtu.

Základní literatura

Rhinoceros Help. Rhinoceros Help [online]. Robert McNeel & Associates, 2015. Dostupné z: http://docs.mcneel.com/rhino/5/help/en-us/index.htm

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3A-P bakalářský

    obor B-PDS , 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení s počítačovou podporou

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Grafické programy pro tvorbu 3D modelů;
Základní ovládání a práce s programem Rhinoceros 3D;
Práce s body, křivkami a jejich editace;
Práce s plochami a jejich editace. Zadávání souřadnic;
Práce s tělesy a jejich editace;
Transformační nástroje;
Rozšířené funkce křivek. Hladiny. Vlastnosti objektů;
Pomocné funkce viditelnosti a výběru. Kótování;
Uživatelské konstrukční roviny. Bitmapy jako podklad pro tvorbu 3D modelu. Analýzy objektů;
Polygonální objekty v Rhinoceros. Volné modelování;
Základy renderování;
Renderování ve Flamingu;
Závěrečný test znalostí práce s programem Rhinoceros 3D.