Detail předmětu

Umění ve veřejném prostoru - neokonceptuální strategie - letní

FaVU-3TRA-LAk. rok: 2010/2011

Dramaturgia autorských stratégií a postupov v tvorbe súčasných výtvarníkov s dôrazom na analýzu formy a materiálovej-nemateriálovej realizácie.

Jazyk výuky

čeština

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

Orientace v nových pojetí strategií současných výtvarníků, současné dramaturgii autorských strategií, účinné prostředky a podoby idejí v uměleckém díle, zákonitosti strategií v umělecké tvorbě ve veřejném prostoru.

Prerekvizity

Úspěšné složení přijímací zkoušky do doktorského studijního programu Výtvarná umění, orientace v současném světě umění, autorský záměr z pozice umělce či z oblasti managementu, návaznost na téma disertační práce.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Ústní zkouška.
Účasť na prednáškach
Korešpodencia
Archív autorského výskumu / portfólio,xeroxy, poznámky/

Osnovy výuky

OD IDENTITY K PROJEKTOVANEJ IDENTITE

Autoštylizácia, prevleky, spoločenské role
Maska
Rozpustenie autorstva v kolektívnom geste
Strata autorstva, simulované autorstvo, podvrhy
Apropriácie, citácie, vykrádanie
Hlúpe diela
Signatúra
Role umelca, služobník, guru, vizionár, manipulátor, star
Rámec, kontext
Okraj, nomádstvo

PROSTRIEDKY A PODOBY MATERIALIZÁCIE-NEMATERIALIZÁCIE IDEÍ

Od koláže ku kultúrnym diverziám,
Súčasná dramaturgia, katalóg, výstava, inštalácia, akcia
Idea materiálu vyháňa z diela ideu
Formy a podoby energetického zberu, denník, depozit, komentáre
Text a obraz, úloha strihu v súčasnom umení
Intervencia do verejného priestoru, slovo, apel, výzva

Učební cíle

Popri stratégiach kurátorov, inštitúcií, ktoré spoluvytvárajú umeleckú prevádzku, súčasný autor volí autorské stratégie, aby využil ponuku prítomnosti. Úspešnosť zápasov s dobou nemusí byť v súlade s okamžitým dobovým uznaním. Morálny imperatív voľby tvorí to, akou energiou stratégia odpovedá na výzvu doby.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Prednáška a komentár nad obrazovým materiálom

Základní literatura

Adorno T.- Estetická teorie, Panglas, Praha 1997
Belting H.-Konec dějin umění, Open Society Fund, Praha, Mladá fronta 2000
Bourriaud M.- Postprodukce, Tranzit, Praha 2006
Eco U.- Meze interpretace, Karolinum, Praha 2005
Foucault M.- Co je autor ? Svoboda, Praha 1994
Welsch W.- Naše postmoderní moderna, Zvon, Praha 1994

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUD doktorský

    obor , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor , 2 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program VUD doktorský

    obor , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor , 3 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor