Detail předmětu
Ekonomika podniku
FP-RepPAk. rok: 2010/2011
Cíle podnikání. Funkce podniku. Výrobní faktory z hlediska podnikové ekonomiky. Majetková a finanční struktura. Dlouhodobý hmotný majetek (životnost a odpisy, výrobní kapacita a její využití). Zásoby materiálu, využití materiálu, zásoby nedokončené výroby.
Řízení nákladů, výnosů, výsledku hospodaření, zhodnocení kapitálu. Analýza bodu zvratu. Provozní páka. Kalkulace neúplných nákladů. Příspěvek ke krytí fixních nákladů a tvorbě zisku.
Život podniku. Vývojové procesy. Manažerské funkce. Podnikové plány. Řízení podle cílů. Strategické řízení. Základy projektového řízení (vč. aplikace metody kritické cesty). Ekonomická optimalizace. Vícekriteriální hodnocení variant rozhodnutí. Marketing a prodej. Tvorba cen výrobků.
Výrobní činnost. Vědeckotechnická činnost, efektivnost podnikatelských projektů. Investiční činnost. Hospodaření s dlouhodobým hmotným majetkem. Hospodaření s nářadím. Energetické hospodářství. Nákup. Personální práce. Finanční řízení podniku.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
1. Úspěšné zpracování a elektronické doručení pěti souborů bloků řešení problémů (problémy jsou rozděleny do pěti bloků). Bodové hodnocení max. 6 bodů za jeden blok doručený v určeném termínu (max. 3 body za jeden blok doručený po termínu). Pro zápočet musí student doručit vytištěná řešení všech pěti bloků, za všech pět bloků celkem musí dosáhnout alespoň 60 % maxima bodů (tedy 18 bodů z 30 možných).
2. Úspěšné absolvování 3 testů v předem plánem určených termínech (1. test 3 problémy - příklady, druhý a třetí test každý 2 problémy – příklady). Bodové hodnocení max. 10 bodů za 1 příklad; z každého testu jsou možné pouze dva opravné termíny; pro zápočet musí student dosáhnout alespoň 60 % z maxima bodů z každého testu; za všechny tři testy tedy 42 bodů ze 70 možných.
3. 100 % účast na cvičeních (omlouvá se nepřítomnost ze zdravotních a dalších vážných doložených důvodů).
Požadavky ke zkoušce: znalost vyučované problematiky a její praktické aplikace.
Forma zkoušky: písemná (1 otázka, 1 praktický problém - příklad); čas na zpracování je 15 minut; pro klasifikaci "E" je nutné hodnocení odpovědi na otázku "E" i řešení problému -příkladu alespoň "E", (tj. odpověď na otázku je správná, avšak chybí některé významné části; řešení problému - příkladu je správné, avšak obsahuje numerickou chybu).
Osnovy výuky
Řízení nákladů, výnosů, výsledku hospodaření, zhodnocení kapitálu. Analýza bodu zvratu. Provozní páka. Kalkulace neúplných nákladů. Příspěvek ke krytí fixních nákladů a tvorbě zisku.
Život podniku. Vývojové procesy. Manažerské funkce. Podnikové plány. Řízení podle cílů. Strategické řízení. Základy projektového řízení (vč. aplikace metody kritické cesty). Ekonomická optimalizace. Vícekriteriální hodnocení variant rozhodnutí. Marketing a prodej. Tvorba cen výrobků.
Výrobní činnost. Vědeckotechnická činnost, efektivnost podnikatelských projektů. Investiční činnost. Hospodaření s dlouhodobým hmotným majetkem. Hospodaření s nářadím. Energetické hospodářství. Nákup. Personální práce. Finanční řízení podniku.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Doporučená literatura
KISLINGEROVÁ, E. a kol. Manažerské finance. 3. vyd. Praha : C.H.Beck, 2010. 811 s. ISBN 978-80-7400-194-9. (CS)
KONEČNÝ, M. Finanční analýza a plánování. 10. vyd. Brno: Fakulta podnikatelská VUT v Brně, Nottingham Business School the Nottingham Trent University, 2005. ISBN 80-7355-033-4. (CS)
PAVELKOVÁ, D. – KNÁPKOVÁ, A. Výkonnost podniku z pohledu finančního manažera. 2. vyd. Praha: Linde, 2009. 333 s. ISBN 80-86131-63-7. (CS)
SYNEK, M. a kol. Manažerská ekonomika. 5. vyd. Praha: Grada, 2011. 480 s. ISBN 978-80-247-3494-1. (CS)
SYNEK, M. a kol. Podniková ekonomika. 5. vyd. Praha: C.H.Beck, 2010. 498 s. ISBN 978-80-7400-336-3. (CS)
TOMEK, G. – VÁVROVÁ, V. Řízení výroby a nákupu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 384 s. ISBN 978-80-247-1479-0. (CS)
VEBER, J. a kol. Management. Základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2. vyd. Praha: Management Press, 2009. 732 s. ISBN 978-80-7261-200-0. (CS)
VLČEK, R. Management hodnotových inovací. 1. vyd. Praha: Management Press, 2007. 240 s. ISBN 978-80-7261-164-5. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech