Detail předmětu
Mikroekonomie 2
FP-RmikPAk. rok: 2010/2011
Předmět se zaměřuje na rozšíření již poznaných mikroekonomických vztahů, pojmů, zákonitostí. Jejich aplikací je možno řešit běžné ekonomické problémy a vztahy mezi mikroekonomickými subjekty. Základním cílem předmětu je naučit studenty využívat hlubší teoretické zázemí pro aplikované ekonomické disciplíny a předměty na inženýrské úrovni studia ekonomie. první část se zaměřuje na nástroje a obecné principy, které jsou používány v mikroekonomii a ukazuje konstrukci jednoduchých i složitějších ekonomických modelů. Teorie spotřebitele se zabývá rozhodováním spotřebitele a formováním poptávky včetně analýzy vlivu rizika na volbu spotřebitele. Východiskem teorie firmy je vztah mezi vstupy a výstupem, který se následně promítá do analýzy nákladů. Stěžejním problémem v Rozhodování firmy je volba optimálního výstupu, která je ovlivněn tržní strukturou. Cílem analýzy trhu výrobních faktorů je vysvětlit formování optimálního množství vstupů používaných firmou k výrobě. V závěru předmětu jsou studenti seznámeni s překážkami efektivní alokace zdrojů trhem a nutností či zbytečností státních zásahů do struktury trhu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Požadavkem ke zkoušce je znalost probrané látky a získaný zápočet.
Forma zkoušky je písemná a ústní.
Písemná část zkoušky max. 70 bodů (cca 5 - 8 příkladů, resp. teoretických otázek)
Ústní část zkoušky pokud bude nutná.
Stupnice pro výslednou klasifikaci (student může získat ze cvičení max. 30 bodů a max. 70 bodů ze zkoušky, tj. celkem 100 bodů):
A: 90 - 100 b.
B: 80 - 89 b.
C: 70 - 79 b.
D: 60 - 69 b.
E: 50 - 59 b.
F: méně než 50 b.
Osnovy výuky
1. Chování spotřebitele.
2. Formování poptávky.
3. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika.
4. Volba technologie firmou.
5. Náklady a příjmy firmy.
6. Optimum dokonale konkurenční firmy, rovnováha dokonale konkurenčního trhu.
7. Optimum firmy a rovnováha odvětví v podmínkách nedokonalé konkurence
(monopol a monopolistická konkurence).
8. Monopolistická konkurence
9. Oligopolní tržní struktura.
10. Alternativní teorie firmy.
11. Specifika trhu vstupů. Formování nabídky práce.Formování poptávky po práci.
12. Trh kapitálu
13. Teorie všeobecné rovnováhy, tržní selhání a mikroekonomická politika státu.
Semináře:
1. Analytický aparát používaný v ekonomii.
2. Teorie spotřebitele.
3. Formování poptávky. Spotřebitel v podmínkách rizika.
4. Technologie a náklady firmy.
5. Optimum firmy v dokonalé a nedokonalé konkurenci.
6. Trh práce a kapitálu.
7. Zápočtový test
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
LUŇÁČEK, J., BENEŠ, J.,Mikroekonomie, 2006 CERM Brno, ISBN 80-214-3293-4 (CS)
SOUKUPOVÁ, J. - HOŘEJŠÍ, B. - MACÁKOVÁ, L. - SOUKUP, J. Mikroekonomie. Management Press, 2. vydání, Praha 1999, 548s., ISBN 80-7261-005-8 (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
ROZHODOVÁNÍ SPOTŘEBITELE V PODMÍNKÁCH RIZIKA
POPTÁVKA
CHOVÁNÍ FIRMY
NÁKLADY FIRMY
DOKONALÁ KONKURENCE
MONOPOL
CENOVÁ DISKRIMINACE
REGULACE MONOPOLU
MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE
CHAMBERLINŮV MODEL
PROSTOROVÁ INTERPRETACE MONOPOLISTICKÉ KONKURENCE
EKONOMICKÉ NÁKLADY DIFERENCIACE
OLIGOPOL
COURNOTŮV MODEL
MODELY S ODHADOVANÝMI REAKCEMI KONKURENTŮ = STACKELBERGŮV MODEL OLIGOPOLU
OLIGOPOL S CENOVÝM VŮDCEM
MODEL SE ZALOMENOU POPTÁVKOVOU KŘIVKOU
MODELY OLIGOPOLU ZALOŽENÉ NA TEORII HER
NAPADNUTELNÉ TRHY
ALTERNATIVNÍ CÍLE FIRMY
BEHAVIORISTICKÉ TEORIE FIRMY
MODEL ZAMĚSTNANECKÉ FIRMY
TRH S VÝROBNÍMI FAKTORY
MONOPSON
MZDOVÁ DISKRIMINACE
TRH KAPITÁLEM
ÚLOHA STÁTU
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
ROZHODOVÁNÍ SPOTŘEBITELE V PODMÍNKÁCH RIZIKA
POPTÁVKA
CHOVÁNÍ FIRMY
NÁKLADY FIRMY
DOKONALÁ KONKURENCE
MONOPOL
CENOVÁ DISKRIMINACE
REGULACE MONOPOLU
MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE
CHAMBERLINŮV MODEL
PROSTOROVÁ INTERPRETACE MONOPOLISTICKÉ KONKURENCE
EKONOMICKÉ NÁKLADY DIFERENCIACE
OLIGOPOL
COURNOTŮV MODEL
MODELY S ODHADOVANÝMI REAKCEMI KONKURENTŮ = STACKELBERGŮV MODEL OLIGOPOLU
OLIGOPOL S CENOVÝM VŮDCEM
MODEL SE ZALOMENOU POPTÁVKOVOU KŘIVKOU
MODELY OLIGOPOLU ZALOŽENÉ NA TEORII HER
NAPADNUTELNÉ TRHY
ALTERNATIVNÍ CÍLE FIRMY
BEHAVIORISTICKÉ TEORIE FIRMY
MODEL ZAMĚSTNANECKÉ FIRMY
TRH S VÝROBNÍMI FAKTORY
MONOPSON
MZDOVÁ DISKRIMINACE
TRH KAPITÁLEM
ÚLOHA STÁTU