Detail předmětu
Jakost v podniku
FP-RjpPAk. rok: 2010/2011
Předmět se zabývá problematikou řízení jakosti v oblasti průmyslových podniků i podniků poskytujících služby.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
4
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti budou znát moderní přístupy k řízení jakosti podniku, včetně nejpoužívanějších systémů řízení jakosti, a to dle norem ISO řady 9000, TQM a EFQM.
Prerekvizity
Základy organizace a manažerských funkcí podniku, pochopení důležitosti zákazníka v tržním hospodářství,
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.
Způsob a kritéria hodnocení
Požadavky k udělení klasifikovaného zápočtu:znalost probrané látky a její praktické aplikace.
Forma - písemný test a v případě potřeby ústní dozkoušení.
Forma - písemný test a v případě potřeby ústní dozkoušení.
Osnovy výuky
Základní tématická náplň přednášek je následující:
- Pojem jakosti a jeho vývoj,
- Národní politika podpory jakosti
- Smyčka jakosti.
- Základní metody řízení jakosti (FMEA, QFD, POKA - YOKE, FTA, Cyklus P - D - C - A, Deník kvality, Analýza spolehlivosti ).
- Úloha lidského činitele v jakosti
- Spokojenost zákazníků
- Systémy řízení jakosti (ISO 9000, TQM, ISO 14 000, EFQM)
- Ekonomika jakosti
- Strategie jakosti podniku
- Certifikace
Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).
- Pojem jakosti a jeho vývoj,
- Národní politika podpory jakosti
- Smyčka jakosti.
- Základní metody řízení jakosti (FMEA, QFD, POKA - YOKE, FTA, Cyklus P - D - C - A, Deník kvality, Analýza spolehlivosti ).
- Úloha lidského činitele v jakosti
- Spokojenost zákazníků
- Systémy řízení jakosti (ISO 9000, TQM, ISO 14 000, EFQM)
- Ekonomika jakosti
- Strategie jakosti podniku
- Certifikace
Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).
Učební cíle
Hlavním cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy potřebné pro řízení jakosti podniku. K tomu je nutné zvládnout moderní postupy a metody řízení jakosti nutné pro TOP management firmy.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech. V případě omluvené neúčasti na cvičení může učitel v odůvodněných případech stanovit náhradní podmínku, zpravidla vypracování dílčího písemného úkolu.
Základní literatura
BARTES,F. Quality Management. Řízení jakosti. VUT v Brně. VUT v Brně, 2005. (EN)
FREHR,H.U. Total Quality Management. Brno: Unis publishing, 1995. (EN)
FREHR,H.U. Total Quality Management. Brno: Unis publishing, 1995. (EN)
Doporučená literatura
MIZUNO,S. Řízení jakosti. Praha: Victoria Publishing, 1998. (CS)
NENADÁL,J. a kol. Moderní systémy řízení jakosti. Praha: Management, 1998. (CS)
VEBER,J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada Publishing.2002. (CS)
NENADÁL,J. a kol. Moderní systémy řízení jakosti. Praha: Management, 1998. (CS)
VEBER,J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada Publishing.2002. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Základní tématická náplň přednášek je následující:
- Pojem jakosti a jeho vývoj,
- Národní politika podpory jakosti
- Smyčka jakosti.
- Základní metody řízení jakosti (FMEA, QFD, POKA – YOKE, FTA, Cyklus P – D – C – A, Deník kvality, Analýza spolehlivosti ).
- Úloha lidského činitele v jakosti
- Spokojenost zákazníků
- Systémy řízení jakosti (ISO 9000, TQM, ISO 14 000, EFQM)
- Ekonomika jakosti
- Strategie jakosti podniku
- Certifikace
Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).
- Pojem jakosti a jeho vývoj,
- Národní politika podpory jakosti
- Smyčka jakosti.
- Základní metody řízení jakosti (FMEA, QFD, POKA – YOKE, FTA, Cyklus P – D – C – A, Deník kvality, Analýza spolehlivosti ).
- Úloha lidského činitele v jakosti
- Spokojenost zákazníků
- Systémy řízení jakosti (ISO 9000, TQM, ISO 14 000, EFQM)
- Ekonomika jakosti
- Strategie jakosti podniku
- Certifikace
Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).
Cvičení
13 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Základní tématická náplň cvičení je následující:
- Pojem jakosti a jeho vývoj,
- Národní politika podpory jakosti
- Smyčka jakosti.
- Základní metody řízení jakosti (FMEA, QFD, POKA – YOKE, FTA, Cyklus P – D – C – A, Deník kvality, Analýza spolehlivosti ).
- Úloha lidského činitele v jakosti
- Spokojenost zákazníků
- Systémy řízení jakosti (ISO 9000, TQM, ISO 14 000, EFQM)
- Ekonomika jakosti
- Strategie jakosti podniku
- Certifikace
Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).
- Pojem jakosti a jeho vývoj,
- Národní politika podpory jakosti
- Smyčka jakosti.
- Základní metody řízení jakosti (FMEA, QFD, POKA – YOKE, FTA, Cyklus P – D – C – A, Deník kvality, Analýza spolehlivosti ).
- Úloha lidského činitele v jakosti
- Spokojenost zákazníků
- Systémy řízení jakosti (ISO 9000, TQM, ISO 14 000, EFQM)
- Ekonomika jakosti
- Strategie jakosti podniku
- Certifikace
Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).