Detail předmětu
Komunikace v řízení
FP-krPAk. rok: 2010/2011
Obsahem předmětu jsou relevantní psychologické poznatky nezbytné pro efektivní řízení podniku a zvyšování jeho výkonnosti. Důraz je kladen na rozvíjení a zdokonalování sociálně manažerských a podnikatelských dovedností studentek a studentů především v oblasti vnitropodnikové sociální komunikace a na trénink v hledání a nacházení aplikačních alternativ účinných v současné i budoucí ekonomické praxi.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
FRANKOVÁ, E. Manažerská psychologie I. Studijní text pro studium předmětu v kombinované formě studia. Brno: FP VUT v Brně, 2005.
PAUKNEROVÁ, D. a kol. Psychologie pro ekonomy a manažery. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada 2006. ISBN 80-247-1706-9.
(případně místo Pauknerové, D. a kol. náhradní kniha PROVAZNÍK, V. a kol. Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha:Grada Publishing, 2002).
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Spolupráce na přednáškách a účast na cvičeních včetně odpovídající přípravy a aktivní participace na tréninku komunikačních dovedností.
Osnovy výuky
2. Stručný přehled poznatků z psychologie osobnosti se zaměřením na vliv osobnostních subsystémů a charakteristik na průběh a efekty intrapersonální a interpersonální komunikace.
3. Stručný přehled zákonitostí sociální percepce a jejich důsledků pro poznávání sebe sama a druhých; možnosti aplikace těchto zákonitostí při zvyšování účinnosti sociální komunikace.
4. Sociální komunikace v průběhu sociálního styku se zaměřením na komunikaci v řízení a vedení lidí: fáze komunikačního procesu; klíčové charakteristiky účastníků komunikace podporující porozumění; základní komunikační dovednosti a jejich vzájemné vztahy; nezbytnost a možnosti zdokonalování komunikačních dovedností; klíčové faktory podporující účinnost komunikace a jejich vliv na průběh a výsledek komunikačního procesu.
5. Prezentace základních teoretických modelů a strategií sociální komunikace; objasnění klíčových východisek a postupů při aplikaci těchto modelů a strategií v oblasti zvyšování účinnosti sociální komunikace, zejména při identifikaci komunikačních cílů, analýze komunikačních problémů a volbě relevantních komunikačních strategií a taktik.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
FRANKOVÁ, E. Kreativita a inovace v organizaci. 1. vyd. Praha: Grada 2011. 256 s. ISBN 978-80-247-3317-3. (CS)
LUKÁŠOVÁ, R., NOVÝ, I. a kol. Organizační kultura. Od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 174 s. ISBN 80-247-0648-2. (CS)
O´BRIANOVÁ, P.: Pozitivní řízení: asertivita pro manažery. 3. vyd. Praha: Management Press, 2003. 212 s. ISBN 80-7261-077-5. (CS)
Doporučená literatura
McLAGAN, P., KREMBS, P. Komunikace na úrovni: jak dosáhnout ještě vyšší výkonnosti pomocí účinné komunikace. Praha: Management Press, 1998, 190 s. ISBN 80-85943-75-1. (CS)
PETERS, TJ., WATERMAN, R.H. Hledání dokonalosti. Praha: Svoboda-Libertas, 1993. ISBN 80-205-0313-7. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech