Detail předmětu

Dějiny umění - umění středověku

FaVU-1DUUS-LAk. rok: 2011/2012

Předmět je součástí přednáškového cyklu, který probíhá celým bakalářským studiem. Studenti jsou v chronologickém sledu seznamováni s hlavními epochami, slohy, proudy, směry, osobnostmi a architektonickými, sochařskými a malířskými díly dějin umění od nejstarších dob po současnost ve světě a na území ČR. Přednášky 1. ročníku začínají pravěkými jeskynními malbami a končí italskou renesancí.

Kurz se na vybraných kapitolách zaměří na problematiku křesťanského umění - zejména románské a gotické epochy (s přihlédnutím k českým zemím a zvl. umění lucemburské, korvínské a jagellonské doby) a na jeho interpretaci ve světle současné umělecké teorie a metodologie. V těžišti pozornosti bude charakteristika periody a všechny podstatné aspekty středověkého díla.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Výsledky učení předmětu

Student by měl získat základní představu o dějinách umění z hlediska časové posloupnosti jejich vývoje, formálních, obsahových a technologických proměn, přičemž by mu tyto znalosti sloužily jako inspirační orientace v jeho vlastní tvůrčí práci.

Prerekvizity

Středoškolské znalosti z dějin umění.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Zkouška formou písemného testu.

Osnovy výuky

Úvodní přednášky uzavírají dějiny gotiky v českých zemích od příchodu Petra Parléře do Prahy až po vyznění slohu na počátku 16. století. Podstatná část semestru je pak věnována renesančnímu umění v Itálii 15. a 16. století. Vývojové proměny renesance jsou dokládány na dílech největších osobností italské architektury, sochařství a malířství.

Učební cíle

Seznámit studenty s náročnou a specifickou problematikou architektury a výtvarného umění tak, jak se utvářely a rozvíjely od nejstarších dob. Výuka není omezena jen na základní fakta, ale zaměřuje se také na slohové, sociální, ikonografické, technologické a pojmové stránky umění. Studenti jsou upozorňováni na četné souvislosti mezi starým a moderním uměním.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Přednášky jsou nepovinné.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

Antonín Matějček, Dějepis umění I-IV, Praha 1922-1929
Dějiny českého výtvarného umění I-II, Praha 1984-1989
Jose Pijoan, Dějiny umění I-VI, Praha 1977-1980
Kol.: Pozdně gotické umění v Čechách, Praha 1978.
Le Goff J.: Kultura středověké Evropy, Praha 1991.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor ATD , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor AM2 , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor AM3 , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor AS2 , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor AKG , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor AM1 , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor AGD1 , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor AIN , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor AS1 , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor AGD2 , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor APD , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor AVI , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor AEN , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor AMU , 1 ročník, letní semestr, povinný
    obor APE , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

52 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Úvodní přednášky uzavírají dějiny gotiky v českých zemích od příchodu Petra Parléře do Prahy až po vyznění slohu na počátku 16. století. Podstatná část semestru je pak věnována renesančnímu umění v Itálii 15. a 16. století. Vývojové proměny renesance jsou dokládány na dílech největších osobností italské architektury, sochařství a malířství.