Detail předmětu

Ikonografie perspektivy - letní

FaVU-3IPE-LAk. rok: 2011/2012

1. 1. Perspektiva podle Ervina Panofskeho, v návaznosti na teorii Ernsta Cassirera, představuje "symbolickou formu", která se rodí spolu s novým pojetím prostoru a světa. Funguje podobně jako jazyk, mýtus či umění, tedy jako konstitutivní prvek uvnitř rámce reprezentace "světa objektů". Pro E. Panofského je perspektiva výrazem či metaforou určité kultury. U H. Damische je naopak: perspektiva je demonstrací určitého plánu, do něhož je vepsán obraz a jejím naplněním je diskurs (malířské "tvrzení"), který má původ v tomto plánu. Perspektiva se tak stává jakýmsi abstraktním dialogem, myšlenkovou konstrukcí - a tedy "přemýšlením v malbě". Kromě klasické lineární perspektivy vznikly i její variace či perverze - perspectives curieuses a anamorfózy. Perspektiva není pouze aplikována na (objektivní) malbu, ale je využita k opačným účelům - k vytvoření skrytých podob, optických klamavých kabinetů, zrcadlových anamorfických obrazů (vexierbild). Jednobodová lineární perspektiva je spojována s konstrukcí karteziánského pojmu "já" (William V. Dunning), klamná perspektiva barokní architektury bývá vnímána jako ekvivalentí epigramu, básnickému vtipu či ilusionismu a tenebrismu v malbě (Mario Praz).

1. 2. Anamorfické obrazy jsou primárně technické kuriozity, ale zároveň jde o poetická díla zahrnující abstrakci a produkující optické iluze a v neposlední řadě jsou příkladem tázání se po filozofických otázkách reality a falešné reality. Přehnaný, extenzivní ("akcelerovaný") či naopak zhuštěný, intenzivní ("decelerovaný") perspektivní systém převrací podstatu perspektivy, aniž by ničil samotné principy. Pouze je dovádí do logických extrémů, v nichž se stávají zároveň ohnisky intelektuální spekulace. Podle Baltrušaitise patří perspektiva do systémů znalostí o světě (zde viz rovněž Svetlana Alpers, The Art of Describing…, London 1983) a jako taková souvisí s teorií universa.

Jazyk výuky

čeština

Výsledky učení předmětu

Hluboká znalost ikonografie perspektivy.

Prerekvizity

Základníznalost teorie umění, filozofie a obecné historie.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Ústní zkouška.

Osnovy výuky

- "Perspectiva naturalis"/ "prospettiva artificialis", perspektiva jako metafora a jako symbolická struktura - úvod k problému, interpretace, teorie
- Dobové chápání perspektivy a její symbolické role, perspektiva v současnosti - vztah mezi perspektivou a dalšími kulturními fenomény
- Perspektiva a "antiperspektiva" (II.) - konec 17. a počátek 18. stol., typy perspektivy, Vignolovy dvě metody perspektivní praxe, divadelní perspektiva Galli Bibieny
- Perspektiva a smyslová iluze X duchovní imaginace
- Perspektiva a "antiperspektiva" (I.)- anamorfózy, perspektiva jako vizuální téma per se
- architektonická a malířská perspektiva jako výraz dobové senzibility,
role geometrie a perspektivy v rámci dobového "obrazu světa" - traktáty o perspektivě v zámeckých a klášterních knihovnách,
- dobové chápání perspektivy a její symbolické role
- výuka geometrie a perspektivy na konci 17. a poč. 18. stol. - perspektivní příklady fortifikací, elementární a analytická geometrie, stereotomie
(Filippo Abbiati (1640 Milán - 1715 Milán) a "melancholická geometrie", kroměřížské obrazy Filozof I, Filozof II, Alegorie geometrie)
- perspektiva a "antiperspektiva" konce 17. a počátku 18. stol.,
anamorfózy, divadelní perspektiva "per angolo" Ferdinanda Galli Bibieny

Učební cíle

Podrobně se seznámit s ikonografií perspektivy.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Přednáška, konzultace.

Základní literatura

Barbara Maria Statford, Frances Terpak, Isotta Poggi, Devices of Wonder: From the World in a Box to Images on a Screen, J. Paul Getty Trust Publications 2001
Hubert Damisch, Janet Lloyd, A Theory of /Cloud/: Toward a History of Painting (Cultural Memory in the Present, Stanford Univ. Press 2002

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUD doktorský

    obor UMVP_DP , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor UMVP_DP , 2 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program VUD doktorský

    obor , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor , 3 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor