Detail předmětu

Oborový ateliér I - Environment - letní

FaVU-B1EN-LAk. rok: 2011/2012

Ateliér ENVIRONMENT studuje formy vstupu uměleckého díla do oblasti životního prostředí a vliv životního prostředí na jazyk výtvarného umění.
Pojem INSTALACE je tady chápán jako forma, ve které se umělecké dílo definuje vztahem k prostoru, místu, prostředí a uplatňuje technologie a media jak tradiční tak nová

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

15

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Orientace v kontextu a smyslu umělecké tvorby. Osvojení znalostí a schopností pro použití technologií a formálních principů v oboru Environment - Instalace.

Prerekvizity

Teoretické a praktické zkušenosti z uzavřeného prvního semestru studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Klauzurní zkouška.

Osnovy výuky

2. semestr: PŘEDMĚT - VĚC
Předmět - věc
a) předmětný svět ve výtvarném umění /zátiší, detail/
b) izolovaný předmět -vizualizace, analýza
c) předmět - funkce, kontext
d) formy - organické, anorganické
e) interpretace - aspekt objektivní, aspekt subjektivní
f) text - forma obhajoby, forma artefaktu

Učební cíle

Studenti a absolventi bakalářského i magisterského stupně mají získat zkušenosti, znalosti a dovednosti potřebné pro uplatnění své individuální pozice umělce nejprve v efektivně fungujícím akademickém prostředí, ale hlavně pro jejich budoucí uměleckou praxi.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast ve výuce je povinná.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

FARVER, J. (ed) Global Conceptualism. NYC: Queens Museum of Art, 1999.
KWON, M. One Place after Another Site-Specific Art and Locational Identity. Cambridge: The MIT Press, 2004.
MARCUS, G. Stopy rtěnky, //tajná historie dvacátého století//. Votobia, 1998.
MORGANOVÁ, P. Akční umění. Olomouc: Votobia, 1999.

Doporučená literatura

[GUST] The Urban Condition: Space, Community, and Self in the Contemporary Metropolis. Rotterdam: 010 Publishers, 1999.
BENJAMIN, W. Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, 1979.
BEY, H. Dočasná autonomní zóna. Praha: Tranzit, 2004.
BOURRIAUD, N. Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004.
CÍSAŘ, K. (ed.), Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004.
[GUST] Post Ex Sub Dis. Urban Fragmentations and Constructions. Rotterdam: 010 Publishers, 2003.
HAVRÁNEK, V. (ed), Akce slovo pohyb prostor (kat. výst.). Praha: Galerie hlavního města Prahy 1999.
LANDA de, M. A Thousand Years of Nonlinear History. New York: Zone Books, 2000.
LUCIE-SMITH, E. Movements in Art since 1945. London: Thames & Hudson, 2001.
VIDLER, A. The Architectural Uncanny, Essays in the Modern Unhomely, The MIT Press, 1992.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor AEN , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

81 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Přednášku vede vedoucí ateliéru podle potřeb aktuální výuky.

Seminář

324 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Výuka probíhá podle pokynů vedoucího ateliéru a v souladu s individuálními tvůrčími kvalitami studentů.