Detail předmětu

Etika v podnikání

FAST-TY53Ak. rok: 2010/2011

Vývoj etiky ve filozofii, nové koncepce etiky, etika a morálka, společenské události a etika, vztahy mezi etikou, ekonomií a podnikáním, ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus, úvod do etiky managementu, manažer a etika, strategie firmy a etika, etika ve filozofii firmy, etika ve firemní kultuře.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Ústav společenských věd (SPV)

Výsledky učení předmětu

Znalost etických principů a jejich souvislostí s podnikáním. Pochopení humanizační přeměny firemní kultury, osobnosti manažera i firemní strategie.

Prerekvizity

Předmět navazuje na znalosti získané ve středoškolském vzdělání v tomto oboru, proto se k jeho studiu nepožaduje žádné další odborné vědomosti.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

1. Vývoj etiky ve filozofii, vývojový přehled.
2. Koncepce etiky, tradiční a moderní pojetí.
3. Proměny vztahu etiky a podnikání. Pozitivismus, existencialismus, materialismus.
4. Firemní kultura a identita, smysl etiky v managementu.
5. Význam etiky, psychologie a sociologie pro ekonomické přemýšlení.
6. Vztahy mezi etikou, ekonomií a podnikání.
7. Směry v etice: Ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus, neoliberalismus
8. Etika managementu a podnikání, podstata a význam.
9. Manažer a etika - perspektivy, proměny.
10. Strategie firmy a etika, etika jako strategie?
11. Filozofické aspekty etiky, filozofie podnikání v současnosti.
12. Modernismus a postmodernismus v etice, firemní strategie.
13. Sebezkušenostní cvičení v oblasti etiky a managementu.

Učební cíle

Orientace v předmětu, schopnost aplikovat získané znalosti, vědomosti a dovednosti v profesním i osobním životě.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

ARZENBACHER, Arno: Úvod do etiky. Praha: Academia, 2001. ISBN 80-200-0953-1.
LINDR, Jaroslav: Etika v podnikání. M01 Nástin etiky, M02 Etická firemní strategie, M03 Implementace etiky. Brno: FAST, 2007.

Doporučená literatura

BRÁZDOVÁ, D.: Zásady společenského chování. Praha: ROAD, 1991.
ŠRONĚK, I.: Etika a etiketa v podnikání. Praha: Management Press., 1995.
KÁRNÍKOVÁ, Jitka: Etika v podnikání a řídící práci. Praha: VŠE, 1997. ISBN 80-7079-524-7.
KOHOUTEK, R., ŠTĚPANÍK, J.: Psychologie práce a řízení. Brno: Cerm, 1999.
RIEGEL, Karel: Etika a psychologie v podnikání. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1118-X.
BEDRNOVÁ, Eva a NOVÝ, Ivan: Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-169-0.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-P-C-A magisterský navazující

    obor N-P-C-A , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor N-P-C-A , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor N-P-C-A , 2. ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinnost neuvedena

Vyučující / Lektor

Cvičení

13 hod., povinnost neuvedena

Vyučující / Lektor