Detail předmětu

Instrumentální a strukturní analýza

FCH-MC_ISAAk. rok: 2011/2012

Teoretické základy, instrumentace a použití moderních metod chemické, fyzikální a strukturní analýzy. Separační metody: chromatografické - plynová chromatografie, kapalinová chromatografie, superkritická fluidní chromatografie; elektromigračnímigrační - elektroforéza, izotachoforéza, izoelektrická fokusace. Elektroanalytické metody: speciální voltametrie. Termická analýza: termogravimetrie, diferenční termická analýza, diferenční skenovací kalorimetrie. Atomová spektrometrie: emisní, absorpční, fluorescenční. Rentgenová fluorescence. Hmotnostní spektrometrie organická, anorganická. Infračervená a Ramanova spektrometrie. Nukleární magnetická resonance. Elektronová spinová resonance. Moessbauerova spektrometrie. Metody elektronové spektroskopie (ESCA, Auger). Analýza povrchů: Elektronová mikrosonda, (SEM, TEM, EPXMA, SIMS, STM, AFM). Rentgenová difrakce. Lasery v analytické chemii. Kombinované techniky.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Výsledky učení předmětu

Princip a teoretický základ vybraných metod intrumentální analýzy a jejich aplikace v průmyslu a environmentálních regulacích. Nové přístroje a strategie pro nové technologie.

Prerekvizity

Základní znalosti z fyziky, obecné, fyzikální, anorganické, organické a analytické chemie a biochemie.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Ústní zkouška v rozsahu probírané tématiky.

Osnovy výuky

Separační metody: chromatografické-plynová chromatografie, kapalinová chromatografie, chromatografie za použití superkritické fáze; migrační-elektroforéza, izotachoforéza, elektrické fokusování. Termická analýza: termogravimetrie, diferenční termická analýza, diferenční skenovací kalorimetrie. Atomová spektrometrie: emisní, absorpční, fluorescenční. Rentgenová fluorescence. Infračervená spektrometrie. Hmotnostní spektrometrie. Nukleární magnetická resonance. Elektronová spinová resonance. Metody elektronové spektroskopie (UPS, ESCA, Auger). Analýza povrchů: Elektronová mikrosonda, (SEM, TEM, EPXMA, SIMS, STM, AFM). Rentgenová difrakce. Lasery v analytické chemii. Kombinované techniky.

Učební cíle

Získat přehled a hlubší znalosti o vybraných metodách instrumentální analýzy využívaných v reálné průmyslové a výzkumné praxi.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

není

Základní literatura

Kellner R., Mermet J. M., Otto M., Widmer H. M.: Analytical Chemistry. Willey-VCH, Weinheim 1998. (EN)
Sommer L.: Teoretické základy analytické chemie I., II., III. VUT Brno, Brno 1995. (CS)

Doporučená literatura

Němcová M., Čermáková L., Rychlovský P.: Spektrometrické analytické metody. Univerzita Karlova, Karolinum Praha 1997. (CS)
Štulík K. a kol.: Analytické separační metody. Univerzita Karlova, Karolinum, Praha 2005. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program NPCP_CHTOZP magisterský navazující

    obor NPCO_CHTOZP , 1 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program NPCP_CHTP magisterský navazující

    obor NPCO_CHTP , 1 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program NPCP_CHM magisterský navazující

    obor NPCO_CHM , 1 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program NPCP_SCH magisterský navazující

    obor NPCO_SCH , 1 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program CKCP_CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor CKCO_CZV , 1 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program NKCP_CHTOZP magisterský navazující

    obor NKCO_CHTOZP , 1 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program NKCP_CHTP magisterský navazující

    obor NKCO_CHTP , 1 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program NKCP_CHM magisterský navazující

    obor NKCO_CHM , 1 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program NKCP_SCH magisterský navazující

    obor NKCO_SCH , 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Konzultace v kombinovaném studiu

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor