Detail předmětu

Nature Protection and Sustainable Development

FCH-MAO_OPTAk. rok: 2011/2012

Základní principy udržitelného rozvoje, pojmy, historie, koncepce trvale udržitelného rozvoje, principy, hlavní cíle, hodnoty a zásady, strategie. Globální problémy lidstva (změna klimatu, ozonová díra, znečištění ovzduší, vod, oceánů, půd, změna biodiverzity. Významné deklarace, konvence udržitelného rozvoje (Agenda 21, Kjótský protokol, Millennium Ecosystem Assessment). Charakteristické znaky udržitelného společenství, indikátory udržitelného rozvoje, metody k měření a dosažení TUR, aktivity EU a ČR v oblasti TUR. Základní principy ochrany přírody. Ekologická stopa. Aktuální stav životního prostředí v ČR.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

3

Nabízen zahraničním studentům

Všech fakult

Výsledky učení předmětu

Principy a koncepce trvale udržitelného rozvoje (TUR). Globální problémy lidstva. Principy ochrany přírody. Aktuální stav životního prostředí v ČR.

Prerekvizity

Základní znalosti z chemie, chemie ŽP, ekologie.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Odevzdání písemné práce vybrané problematiky z oblasti udžitelného rozvoje (ochrany přírody) a její prezentace.

Osnovy výuky

1. Úvod, základní terminologie, historie, náplň.
2. Principy trvale udržitelného rozvoje
3. Problematika zněčistění ovzduší, zdrojů, vod atd..
4. Změna klimatu. Ozónová díra. Oceány a voda. Problematika druhů. atd..
5. Význam deklareací, úmluv, klíčové dokumenty (Bruntland Report, Rio Earth Summit, Agenda 21, Kyoto protocol, Johannesburg 2002, Millenium Ecosystem Assessment, 2003) Plans of Implementation, OECD. Trvale udržitelný rozvoj v rámci EU a ČR.
6. Indikátory TUR, Implementace trvale udržitelného rozvoje.
7. Světová a národní ochrana přírody.
8. Principy ochrany přírody.
9. životní prostředí, strategie, perspektivy. Ekologická stopa.
10. Ochrana přírody a krajiny. natura 2000, význam některých úmluv.
11. Zvláštní druhy ochrany přírody, flóra, fauna.
12. Aktuální stav ochrany přírody v České republice.

Učební cíle

Porozumění základních principů a koncepce trvale udržitelného rozvoje (TUR). Globální problémy lidstva. Význam řady konvencí, deklarací, úmluv v oblasti TUR. Charakteristické znaky udržitelného společenství. Indikátory TUR. Aktivity na úrovni EU a ČR. Pochopení základních principů ochrany přírody na celosvětové a národní úrovni. Aktuální stav životního prostředí v ČR.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

není

Základní literatura

Manahan S.E. Environmental science and Technology, Sustainable Approach to Green (EN)

Doporučená literatura

Moldan, B., A decade os suistanable development, UK, Prague, 2004 (EN)
Primack, B.P., Kinldmann, P., Jersáková, J., Biologické principy ochrany přírody, Portál, Praha, 2001 (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program NPCP_CHTOZP magisterský navazující

    obor NPCO_CHTOZP , 2 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program NPCP_CHM_INT magisterský navazující

    obor NPCO_CHM , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program CKCP_CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor CKCO_CZV , 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Konzultace v kombinovaném studiu

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor