Detail předmětu

Ochrana přírody a trvale udržitelný rozvoj

FCH-MCO_TURAk. rok: 2011/2012

Základní principy udržitelného rozvoje. Globální problémy lidstva. Význam některých konvencí a deklarací (Agenda 21, Kjótský protokol, Millennium Ecosystem Assessment). Charakteristické znaky udržitelného společenství, indikátory udržitelného rozvoje. Trvale udržitelný rozvoj - přírodovědné, technologické, antropologické, právní, ekonomické, sociální a politické aspekty. Aktivity EU a ČR v oblasti trvale udržitelného rozvoje.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Výsledky učení předmětu

Principy a strategie TUR. Globální problémy lidstva. Indikátory udržitelného rozvoje. Aktivity EU a ČR v oblasti trvale udržitelného rozvoje.

Prerekvizity

Základní znalosti chemie, chemie životního prostředí a ekologie.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Odevzdání písemné formy vybrané problematiky z oblasti udžitelného rozvoje a její prezentace.

Osnovy výuky

1. Úvod, základní terminologie, historie, náplň.
2. Stretegie TUR.
3. Principy trvale udržitelného rozvoje
4. Problematika zněčistění ovzduší, zdrojů, vod atd..
5. Změna klimatu. Ozónová díra. Oceány a voda. Problematika druhů. atd..
6. Význam deklarací, úmluv.
7. Klíčové dokumenty (Bruntland Report, Rio Earth Summit, Agenda 21, Kyoto Protocol, Millenium Ecosystem Assessment, 2003)
8. Indikátory TUR.
9. Nástroje a metody k dosažení TUR.
10. Trvale udržitelný rozvoj – přírodovědné, technologické, antropologické, právní, ekonomické, sociální a politické aspekty.
11. Trvale udržitelný rozvoj v rámci EU a ČR.

Učební cíle

Porozumění základních principů a strategie trvale udržitelného rozvoje TUR. Globální problémy lidstva. Charakteristické znaky udržitelného společenství. Význam indikátorů TUR. Aktivity na úrovni EU a ČR v oblasti TUR.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

není

Základní literatura

Manahan S.E. Environmental science and Technology, Sustainable Approach to Green (CS)

Doporučená literatura

Ganguly, P., Enviromental Impact Assesment And Enviromental Auditing, Phare, MŽP ČR, Sv. 40, 1996 (CS)
Moldan, B., A decade os suistanable development, UK, Prague, 2004 (CS)
Moldan, B., Indikátory trvale udržitelného rozvoje, MŽP ČR, 1996 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program NPCP_CHTOZP magisterský navazující

    obor NPCO_CHTOZP , 2 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program CKCP_CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor CKCO_CZV , 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

  • Program NKCP_CHTOZP magisterský navazující

    obor NKCO_CHTOZP , 2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor