Detail předmětu

Sustainable Development

FCH-BAA_TURAk. rok: 2011/2012

Základní principy udržitelného rozvoje, pojmy, historie, koncepce trvale udržitelného rozvoje, principy, hlavní cíle, hodnoty a zásady, strategie. Globální problémy lidstva (změna klimatu, ozonová díra, znečištění ovzduší, vod, oceánů, půd, změna biodiverzity. Významné deklarace, konvence udržitelného rozvoje (Agenda 21, Kjótský protokol, Millennium Ecosystem Assessment). Charakteristické znaky udržitelného společenství, indikátory udržitelného rozvoje, metody k měření a dosažení TUR, aktivity EU a ČR v oblasti TUR.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

4

Nabízen zahraničním studentům

Všech fakult

Výsledky učení předmětu

Principy a koncepce trvale udržitelného rozvoje (TUR). Globální problémy lidstva.

Prerekvizity

Základní znalosti z chemie, chemie ŽP, ekologie.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Klasifikovaný zápočet je udělen na základě odevzdání vyhovující písemné práce vybrané problematiky z oblasti udžitelného rozvoje a její prezentace.

Osnovy výuky

1. Úvod, základní terminologie, historie, náplň.
2. Principy trvale udržitelného rozvoje
3. Problematika zněčistění ovzduší, zdrojů, vod atd..
4. Změna klimatu. Ozónová díra. Oceány a voda. Problematika druhů. atd..
5. Význam deklareací, úmluv, klíčové dokumenty (Bruntland Report, Rio Earth Summit, Agenda 21, Kyoto protocol, Johannesburg 2002, Millenium Ecosystem Assessment, 2003) Plans of Implementation, OECD. Trvale udržitelný rozvoj v rámci EU a ČR.
6. Indikátory TUR, Implementace trvale udržitelného rozvoje.
7. Životní prostředí, strategie, perspektivy.

Učební cíle

Porozumění základních principů a koncepce trvale udržitelného rozvoje (TUR). Globální problémy lidstva. Význam řady konvencí, deklarací, úmluv v oblasti TUR. Charakteristické znaky udržitelného společenství. Indikátory TUR. Aktivity na úrovni EU a ČR.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Odevzdání vyhovující seminární práce na dané téma z oblasti TUR a její prezentace. Využívání elearningových materiálů v MOODLE.
Ústní konzultace v průběhu semestru pro kombinovanou formu výuky.

Základní literatura

Botkin,D.B., Keller,E.A. : Environmnetal Science.Earth as Living Planet, J.Wiley and Sons, Inc., 2000 (EN)
Doležalová: Studijní opory. https://www.vutbr.cz/elearning/course (EN)
Chiras D.D. Environmnetal science, Creating a sustanaible future. Jones and Bartlett Publisher, 2006, pp.1-730 (EN)

Doporučená literatura

Moldan, B., A decade os suistanable development, UK, Prague, 2004 (EN)
Moldan, B. K udržitelnému rozvoji České republiky: vytváření podmínek. Univerzita Karlova, Centrum pro otázky životního prostředí, 2002 (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program NPCP_CHM_INT magisterský navazující

    obor NPCO_CHM , 1 ročník, letní semestr, povinný

  • Program CKCP_CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor CKCO_CZV , 1 ročník, letní semestr, povinný

  • Program BPCP_OOB bakalářský

    obor BPCO_KROO , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor