Detail předmětu

Mikroekonomie 2

FP-Imik2PAk. rok: 2011/2012

Předmět se zaměřuje na rozšíření již poznaných mikroekonomických vztahů, pojmů, zákonitostí. Jejich aplikací je možno řešit běžné ekonomické problémy a vztahy mezi mikroekonomickými subjekty. Základním cílem předmětu je naučit studenty využívat hlubší teoretické zázemí pro aplikované ekonomické disciplíny a předměty na inženýrské úrovni studia ekonomie. první část se zaměřuje na nástroje a obecné principy, které jsou používány v mikroekonomii a ukazuje konstrukci jednoduchých i složitějších ekonomických modelů. Teorie spotřebitele se zabývá rozhodováním spotřebitele a formováním poptávky včetně analýzy vlivu rizika na volbu spotřebitele. Východiskem teorie firmy je vztah mezi vstupy a výstupem, který se následně promítá do analýzy nákladů. Stěžejním problémem v Rozhodování firmy je volba optimálního výstupu, která je ovlivněn tržní strukturou. Cílem analýzy trhu výrobních faktorů je vysvětlit formování optimálního množství vstupů používaných firmou k výrobě. V závěru předmětu jsou studenti seznámeni s překážkami efektivní alokace zdrojů trhem a nutností či zbytečností státních zásahů do struktury trhu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Student bude znát na pokročilé úrovni systematický výklad mikroekonomických nástrojů, pomocí nichž lze analyzovat konkrétní případy tržního chování jedinců (resp.domácností) a firem. V rámci předmětu budu studenti též seznámeni s užitím nástrojů mikroekonomické analýzy k vyhodnocení účinků hospodářské politiky (zejména pak v její strukturální či mikroekonomické části) na jednání jedinců a firem.

Prerekvizity

Předpokládájí se znalosti z Ekonomie rozsahu bakalářského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Student získá zápočet, pokud obdrží minimálně 18 bodů ze 30 bodů udělovaných na cvičeních. Body budou udělovány za písemný zápočtový test.

Požadavkem ke zkoušce je znalost probrané látky a získaný zápočet.
Forma zkoušky je písemná a ústní.
Písemná část zkoušky max. 70 bodů (5 příkladů, resp. teoretických otázek)


Stupnice pro výslednou klasifikaci (student může získat ze cvičení max. 30 bodů a max. 70 bodů ze zkoušky, tj. celkem 100 bodů):
A: 90 - 100 b.
B: 80 - 89 b.
C: 70 - 79 b.
D: 60 - 69 b.
E: 50 - 59 b.
F: méně než 50 b.

Osnovy výuky

Přednášky
1. Základní mikroekonomické nástroje a mechanismy, koncepry elasticit, využití mikroekonomie prakticky.
2. Chování spotřebitele.
3. Volba technologie firmou.
4. Náklady a příjmy firmy.
5. Optimum dokonale konkurenční firmy, rovnováha dokonale konkurenčního trhu.
6. Optimum firmy a rovnováha odvětví v podmínkách nedokonalé konkurence (monopol).
7. Cenové diskriminace, regulace monopolu.
8. Oligopolní tržní struktury
9. Monopolistická konkurence.
10. Alternativní teorie firmy.
11. Dokonale a nedokonale konkurenční trh výrobních faktorů.
12. Formování nabídky a poptávky na trhu práce.
13. Trh kapitálu, investiční rozhodování.

Semináře:
1. Analytický aparát používaný v ekonomii.
2. Teorie spotřebitele.
3. Teorie firmy, nákladové a produční optimum.
4. Krátkodobá a dlouhodobá rovnováha firmy a trhu v dokonalé konkurenci.
5. Optimum firmy v monopolu, regulace monopolu.
6. Oligopol, cenové diskrimanace, monopolistická konkurence.
7. Zápočtový test

Učební cíle

Předmět podrobně analyzuje chování spotřebitele a firmy na trzích finální produkce a na trzích výrobních faktorů při použití náročnějšího analytického aparátu při rozlišení různých časových horizontů a s přihlédnutím k podmínkám nejistoty a rizika a k mikroekonomickým důsledkům působení státu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na cvičeních se průběžně kontroluje.

Základní literatura

LUŇÁČEK, J.; BENEŠ, J. Mikroekonomie. 1 vyd. Olomoučany: CERM s.r.o. Brno, 2006. 2007 s. ISBN: 80-214-3293-4. 207s. ISBN 80-214-0581-3. (CS)

Doporučená literatura

ALLEN R.G.D.: Makroekonomická teorie, matematický výklad,Academia, Praha 1975 (CS)
BAYE, M. R. MANAGERIAL ECONOMICS AND BUSINESS STRATEGY. 2nd edition. Boston: Irwin/McGraw-Hill, 1997. 562 p. ISBN 0-256-17955-7 (EN)
FRANK, Robert H. MICROECONOMICS AND BEHAVIOR. 1st edition. New York: McGraw-Hill, 1991. 694 p. ISBN 0-07-021870-6 (EN)
KUTSOYIANNIS, A: Modern Microeconomics. MacMillan, 2nd edition, Hong Kong 1993, ISBN 0-33-25349-3, 581 p. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-SI magisterský navazující

    obor MGR-IM , 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Analytický aparát v Mikroekonomii
Rozhodování spotřebitele
Chování firmy
Nákladové a produkční optimum, minimalizace nákladů
Dokonalá konkurence
Monopol
Cenové diskriminace
Regulace monopolu
Oligopol
Cournotův model
Stackelbergův model
Oligopol s cenovým vůdcem
Sweezyho model
Teorie her
Vybojovatelné trhy
Monopolistická konkurence
Chamberlinův model
Hotelingův model
Diferenciace jako výhoda i hrozba
Alternativní cíle firmy
Baumolův model
Behavioristické teorie firmy
Model zaměstnanecké firmy
Trh práce
Dokonale a nedokonale konkurenční trh práce
Monopol a monopson na trhu práce
Mzdová diskrminace
Trh kapitálu
Investiční rozhodování

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Analytický aparát používaný v ekonomii.
2. Teorie spotřebitele.
3. Formování poptávky. Spotřebitel v podmínkách rizika.
4. Technologie a náklady firmy.
5. Optimum firmy v dokonalé a nedokonalé konkurenci.
6. Trh práce a kapitálu.
7. Zápočtový test