Detail předmětu

Obchodní podnikání

FP-PopPAk. rok: 2011/2012

Předmět poskytuje základní teoretické znalostí o oblasti obchodu a obchodních činnostech.Je zaměřen nejenom na rovinu obecnou, ale speciálně i na úroveň podnikovou. Zabývá se významem obchodu v ekonomice, jeho strukturou a funkcemi. Ucelené teoretické poznatky jsou využívány pro praktické aplikace na spotřebitelských a průmyslových trzích.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou znát význam obchodu v ekonomice státu, budou schopni rozeznat různé druhy obchodu a obchodních činností a na základě analýzy vybrat vhodné obchodní činnosti pro různé specifické trhy; dále budou schopni řídit obchodní činností s orientaci na potřeby a požadavky zákazníků.

Prerekvizity

Před studiem daného předmětu studenti musí mít následující znalosti:
Základní ekonomické a manažerské pojmy a kategorie, fungování trhu, poznatky o fungování organizace a manažerských funkcích a prvcích, znalost podnikatelského prostředí, základy sociální komunikace;

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro udělení zápočtu platí následující podmínky:
Výsledné hodnocení je propojeno s práci studenta v rámci cvičení. Sleduje kromě znalostní báze studenta, také jeho průběžnou přípravu.Ve cvičeních je student hodnocen na základě několika aktivit, které jsou níže uvedeny (podrobnosti jsou vyvěšeny v aktualitách předmětu Obchodní podnikání, viz intranet FP).
V rámci cvičení může student získat body za různé aktivity.(podrobnosti viz v Aktualitách předmětu)
Celkové hodnocení vychází ze součtu bodů za cvičení a bodů ze znalostního testu.Pro udělení zápočtu musí být dosaženo minimálně 50 bodů v průběhu semestru.

Osnovy výuky

- Obchod a jeho postavení v NH a v EU
Postavení obchodu v národní ekonomice.
Historie obchodu.
Vymezení pojmů v oblasti obchodů.
- Obchodní podnik
Právní úprava podnikání v obchodě. Právní formy obchodních podniků.
Obchodní kategorie, druhy a typy.
Ekonomika obchodního podniku.
Obchodní strategie a plány. Organizace obchodních firem. Hierarchické systémy řízení a organizační struktury obchodních firem.
Manažer obchodní firmy. Manažerské funkce a prvky managementu v obchodní firmě. Manažerské aktivity při operativním řízení nákupu a prodeje.
Personální řízení obchodní firmy.
Informační systémy a technologie v obchodní činnosti. Vliv informatiky na řízení obchodních činností. Informatika v řízení vztahů s obchodními partnery.
- Marketing obchodního podnikání
Vztah marketingu k obchodní činnosti. Řízení obchodních činností s orientaci na potřeby a požadavky zákazníků.
Obchodování na průmyslových trzích. Vymezení a specifika.
Obchodování na spotřebitelských trzích. Vymezení a specifika.
- Další vývojové tendence
Nejnovější vývojové trendy

Učební cíle

Cílem je seznámit studenty s hlavními pojmy v oblasti obchodu, s druhy a typy obchodních činností, právními formami obchodních firem a vývojovými trendy. V přednáškách je kladen důraz na praktickou aplikaci řízení obchodních činností v souladu s orientaci na potřeby a požadavky zákazníků na spotřebitelských a průmyslových trzích.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech. Pokud tato podmínka nebude splněna, potom cvičící může v odůvodněných případech stanovit náhradní podmínku.

Základní literatura

CIMLER,P., ZADRAŽILOVÁ, D. kol. retail Management. Praha: Grada Publishing, s.r.o. 2007. 312s.ISBN 978-80-7261-167-6 (CS)
HINDL, R.,. HOLMAN, R., HRONOVÁ,S., a kol. Ekonomický slovník1.vyd.C.H.BECK. Praha,2003. 519 s. ISBN 80-7179-819-3. (CS)
JANATKA, F. a kol. Obchod v rámci Evropské unie a obchodní operace mimo členské země EU. Praha: ASPI, 2004, 1.vyd. 296s. ISBN 80-7357-006-8. (CS)
PRAŽSKÁ, L. JINDRA, J. a kol. Obchodní podnikání. Praha: Management Press, 2002, 2.vyd. 874s. ISBN 80-7261-059-7 (CS)
VIESTOVÁ, K. Teória obchodu. Bratislava: Sprint vfra, 2001, 208s. ISBN 80-88848-88-1. (SK)
ZAMAZALOVÁ, M. Marketing obchodní firmy. Praha: Grada Publishing, s.r.o. 2009. 240s. ISBN 978-80-247-2049-4. (CS)

Doporučená literatura

ČERNÝ, V. Prodejní techniky. Brno: Computer Press, 2003. 1.vyd. 470s. ISBN 80-079-37-4. (CS)
LYKOVÁ, J. Jak organizovat a řídit úspěšný prodej. Praha: Grada, 2002. 1.vyd. 199s. ISBN 80-247-0205-3. (CS)
SCHIFFMAN, L., KANUK, L., L. Nákupní chování. Brno, 2004. 1.vyd. 633s. ISBN 80-251-0094-4. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-PFO , 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Obchod-odvětví národního hospodářství.
Spotřebitelská a obchodní politika státu.
Postavení obchodu v krajinách EU.
Historie obchodu. Změny ve struktuře obchodu ČR.
Požadavky obchodu v souvislosti se vstupem ČR do EU.
Vymezení základních pojmů v oblasti obchodu.
Funkce obchodu. Vnitřní a zahraniční trh. Jednotný evropský trh.
Kategorizace a klasifikace obchodních činností.
Podmínky obchodního podnikání.
Obchodní podnik. Právní úprava podnikání v obchodě. Právní formy obchodních podniků.
Obchodní kategorie, druhy a typy. Prostředníci a zprostředkovatelé obchodní činnosti. Přímý prodej.
Ekonomika obchodního podniku.
Obchodní strategie a plány.
Manažer obchodního podniku. Manažerské funkce a prvky managementu v obchodním podniku.
Personální řízení obchodního podniku.
Informační systémy a technologie v obchodní činnosti.
Vztah marketingu k obchodní činnosti. Řízení obchodních činností s orientaci na potřeby a požadavky zákazníků. Obchodování na průmyslových trzích. Obchodování na spotřebitelských trzích.
Nejnovější vývojové tendence.

Cvičení

6 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Osnova cvičení bude vystavena v aktualitách předmětu včetně detailních požadavků pro udělení zápočtu a zkoušky.