Detail předmětu
Ekonomika a podnikání
FP-TepPAk. rok: 2011/2012
Předmět je zaměřen zejména na následující oblasti
• Ekonomie jako společenská věda
• Základní ekonomické pojmy
• Trh a jeho zákony
• Národní hospodářství, jeho subjekty a hospodářská politika
• Podniková ekonomika (majetková kapitálová struktura podniku, dlouhodobý a oběžný majetek)
• Ekonomický informační systém
• Financování firmy
• Pojišťovnictví
. Základy marketingu a managementu
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Minimálně jedna individuální ústní prezentace s power-pointovou podporou vybraného dílčího tématu s aplikací do oblasti tělesné kultury/podnikatelských aktivit v oblasti tělesné kultury.
Prezentace jsou jednotlivě hodnoceny - maximálně 10 bodů/A - za jednu prezentaci.
Student může mít maximálně tři prezentace.
Požadavky ke zkoušce:
znalost probrané látky a její aplikace
Forma zkoušky:
- ústní – prověření teoretických znalostí
Výsledná klasifikace POČET BODŮ
Výsledné hodnocení ze cvičení 30
Ústní prověření získaných znalostí 70
CELKEM BODŮ 100
KLASIFIKAČNÍ STUPNICE
STUPEŇ BODOVÉ HODNOCENÍ (V %)
A 120-91
B 90-81
C 80-71
D 70-61
E 60 -50
F 49 a méně
Osnovy výuky
• Základní ekonomické pojmy (výroba, výrobní faktory, hranice produkčních možností, rozdělování a přerozdělování, směna, spotřeba
• Trh a jeho zákony (zboží, peníze, zákony trhu, konkurence, hospodářská soutěž, selhání trhu)
• Národní hospodářství a jeho subjekty (národní hospodářství, živnosti, obchodní zákoník, spojování podnikatelů se vznikem právnické osoby, spojování podnikatelů bez vzniku právnické osoby, státní podniky, státní instituce)
• Hospodářská politika (funkce státu a jeho nástroje, daňový systém)
• Podniková ekonomika (majetková a kapitálová struktura podniku)
• Dlouhodobý (investiční) majetek a technický rozvoj (členění dlouhodobého majetku, způsoby pořízení, oceňování DM, odepisování DM, evidence DM, reprodukce DM, technický rozvoj)
• Zásobování a logistika (oběžný majetek a jeho členění, koloběh OM, zásobování, plán zásob a řízení zásob, právní stránka obchodních vztahů, logistika, evidence a doklady)
• Ekonomický informační systém (účetnictví finanční a učetnictví vnitropodnikové, náklady jejich členění a řízení), inventura a inventarizace)
. základy marketingu a managementu
Učební cíle
- pochopit předmět a význam ekonomie
- osvojit si základní ekonomické pojmy
- pochopit principy trhu a jeho fungování
- získat základní orientaci v problematice národního hospodářství
- pochopit principy hospodářské politiky státu, jeho funkce a nástroje
- pochopit podnikovou ekonomiku a osvojit si základní pojmy(druhy majetku, kapitál a jeho struktura)
- získat základní orientaci v ekonomickém informačním systému (pochopit význam a úlohu účetnictví
- seznámit se problematikou financování firmy
- pochopit význam a úlohu pojišťovnictví
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
PELC,V. Encyklopedický slovník podnikatele. 1.vyd.Praha:Grada Publishing,1995. 332 s. ISBN 80-7169-209-3 (CS)
Zákon č.513/1991 Sb., Obchodní zákoník ve znění pozdějších předpisů (CS)
Zákon č.563/1991 Sb., o účetnictví ve znění pozdějších předpisů (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Základní pojmy (podnik - cíle funkce, znaky, typoloogie/druhy)
3. Podnikání a jeho typy/právní uskupení, vVýrobní faktory podnikání,
4. Trh a jeho zákony (nabídka, poptávka, cena, konkurence)
5. Národní hospodářství, jeho subjekty a hospodářská politika jako vliv státu na podnikání
6. Daňová soustava (přímé a nepořímé daně)
7.,8. Podniková ekonomika ( dlouhodobý a oběžný majetek, vlastní a cizí zdroje, náklady a výnosy, zisk a ztráta)
9.,10 Ekonomický informační systém - základy účetnictví (Rozvaha, Výkaz zisku a ztráty, cash-flow, příjmy a výdaje), daňová evidence
11. Financování firmy,pojišťovnictví
12. Základy marketingu
13. Základy managementu
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Příklady podnikání dle právního uskupení na příkladech podniků z oblasti tělesné kultury a sportovních akcí,
3. Příklady výrobních faktorů podnikání z oblasti tělesné kultury a sportovních akcí,
4. Přímé a nepořímé daně na příkladech podnikatelských aktivit z oblasti tělesné kultury a sportovních akcí
5. Příklady dlouhodobého a oběžný majetek, vlastních a cizích zdrojů, nákladů a výnosů na příkladech podnikatelských aktivit z oblasti tělesné kultury a sportovních akcí
6. Zdroje finacování podnikatelských aktivit z oblasti tělesné kultury a sportovních akcí
, pojišťovnictví pro potřeby podnikatelských aktivit z oblasti tělesné kultury a sportovních akcí
7. Sestavování marketingového mixu pro vybranou sportovní akci a podnikatelskou aktivitu oblasti tělesné kultury