Detail předmětu

Tělesná kultura

FP-TtkPAk. rok: 2011/2012

Předmět je zaměřen na obecnou teorii tělesné kultury. Předmět tvoří vybrané kapitoly z: tělesné kultury, sociologie a hygieny tělovýchovného procesu. Cíle předmětu jsou zaměřeny na osvojení si vědomostí o významu pohybových aktivit pro člověka a osvojení si vědomostí o pohybových předpokladech člověka.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Orientace v problematice tělesné kultury. Pochopení významu pohybové aktivity pro člověka. Získání přehledu o širokém spektru vztahu sport a společnost.

Prerekvizity

Základní orientace v společensko-vědních oborech na středoškolské úrovni.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Udělení zápočtu:
Zápočet: Návštěva přednášek a zápočtový test. Zápočet je udělen na základě účasti na přednáškách a aktivní účasti na cvičení.

Forma zkoušky a výsledná klasifikace předmětu:
Zkouška: Kombinovaná zkouška.

Klasifikační stupnice
Stupeň Bodové hodnocení (v %) Číselná klasifikace Slovní hodnocení
A 100 - 90 1 výborně
B 89 - 80 1,5 velmi dobře
C 79 - 70 2 dobře
D 69 - 60 2,5 uspokojivě
E 59 - 50 3 dostatečně
F 49 - 0 4 nevyhovující

Osnovy výuky

- Společnost a kultura. Masová komunikace. Společenská struktura. Sociální nerovnost.
- Občanská společnost. Tradiční společenské instituce. Globalizace. Sport a společnost. Stárnutí společnosti. Člověk, prostředí a výchova. Sociální psychologie.
- Vymezení pojmu tělesná kultura. Tělesná kultura a společnost. Význam tělesné kultury, cíl a úkoly tělesné kultury, systém tělesné kultury. Vznik a vývoj TK(historie). Současné trendy v tělesné kultuře. Organizace sportu a tělesné výchovy v ČR a zahraničí, systémy tělesné výchovy.
- Pohybové aktivity a jejich formy (tělesná výchova, pohybová rekreace,sport). Tělesná cvičení, pohybová struktura, pohybový návyk.
- Formy tělesné výchovy. Tělovýchovný proces a jeho formy.
- Pohyb, zdraví a volný čas (Zdravý životní styl - wellness fitness, Civilizační choroby a pohyb tj.pohybové aktivity při zdravotním omezení, Pohybové aktivity dětí a mládeže, Sport v aktivním věku, Pohybové aktivity seniorů, Zdravotní a léčebná TV).
- Vymezení pojmu hygiena tělovýchovného procesu.
- Zdraví jako optimální stav tělesné, duševní a sociální pohody.
- Základní hygienické návyky, význam a zabezpečení základních hygienických norem na sportovištích.

- Cvičení nejsou součástí tohoto předmětu.

Učební cíle

Cíle předmětu jsou zaměřeny na osvojení si vědomostí o významu pohybových aktivit pro člověka a osvojení si vědomostí o pohybových předpokladech člověka.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Předmět tvoří přednášky, jenž jsou povinné. Případná absence musí být řádně omluvena a nahrazena po domluvě s vedoucím předmětu. Předmět bude zakončen kombinovanou zkouškou.

Základní literatura

HODAŇ, B. Tělesná kultura, sociokulturní fenomén: Východiska a vztahy. Olomouc,UP, 2000, 235 s. ISBN80-244-0201-7. (CS)
NOVOTNÝ, F.: Stručný přehled dějin tělesné výchovy a sportu. Vydání 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2006. 94 s. ISBN 80-7044-833-4. (CS)
SEKOT, A. Sport a společnost. Brno : Paido, 2003. (CS)
SOMER,J. Dějiny sportu.Praha:Fontána, 2003. (CS)
TINTĚRA, J. Hygiena tělesné výchovy pro posluchače odborného studia TV. Praha, SPN, 1984, 264 s. (CS)

Doporučená literatura

MUŽÍK,V., KREJČÍ ,M. Tělesná výchova a zdraví, Hanex Olomouc, 1997. 144 s. ISBN 80-85783-17-7. (CS)
RABUŠIC,L. Česká společnost stárne.Brno : Masarykova univerzita. (CS)
ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno:Paido,1998.ISBN 80-85931-48-6. (CS)
SEKOT, A. Kapitoly ze sportu . Brno : Paido 2004 (CS)
SEKOT, A.. Sociologie v kostce. Brno:Paido,2006.ISBN 80-7315-126-X. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK bakalářský

    obor BAK-MTK , 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

- Společnost a kultura. Masová komunikace. Společenská struktura. Sociální nerovnost.
- Občanská společnost. Tradiční společenské instituce. Globalizace. Sport a společnost. Stárnutí společnosti. Člověk, prostředí a výchova. Sociální psychologie.
- Vymezení pojmu tělesná kultura. Tělesná kultura a společnost. Význam tělesné kultury, cíl a úkoly tělesné kultury, systém tělesné kultury. Vznik a vývoj TK(historie). Současné trendy v tělesné kultuře. Organizace sportu a tělesné výchovy v ČR a zahraničí, systémy tělesné výchovy.
- Pohybové aktivity a jejich formy (tělesná výchova, pohybová rekreace,sport). Tělesná cvičení, pohybová struktura, pohybový návyk.
- Formy tělesné výchovy. Tělovýchovný proces a jeho formy.
- Pohyb, zdraví a volný čas (Zdravý životní styl - wellness fitness, Civilizační choroby a pohyb tj.pohybové aktivity při zdravotním omezení, Pohybové aktivity dětí a mládeže, Sport v aktivním věku, Pohybové aktivity seniorů, Zdravotní a léčebná TV).
- Vymezení pojmu hygiena tělovýchovného procesu.
- Zdraví jako optimální stav tělesné, duševní a sociální pohody.
- Základní hygienické návyky, význam a zabezpečení základních hygienických norem na sportovištích.