Detail předmětu

Culture of Speech and the Generation of Texts

FEKT-CKPTAk. rok: 2011/2012

Kurz nabízí teoretické seznámení se zásadami efektivní společenské komunikace a prezentace, zájemcům z řad studentů poskytne i praktické informace z oblasti tvorby učebních textů.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Principy vedení efektivní komunikace, normy společenské etikety, historie řečnictví, zásady hlasové hygieny, postup a realizace formální prezentace, psaní osobní korespondence, normy tvorby učebních textů.

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni středoškolského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

I. Komunikace
II. Společenská etiketa
III. Rétorika
IV. Prezentace
V. Tvorba textů

Učební cíle

Absolvování kurzu vede k osvojení základních norem společenské etikety, rozšíření rejstříku vlastních komunikačních a prezentačních dovedností v oblasti mluveného i psaného projevu, to vše se zřetelem k využití ve výchovně vzdělávací praxi.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Hierhold, E.: Rétorika a prezentace. Praha, Grada Publishing, 2005.
Khelerová V.: Komunikační dovednosti manažera. Praha, Grada 1995.
Lewis, D.: Tajná řeč těla. Praha, Victoria Publishing 1993.
Pease, L.: Řeč těla. Praha , Portál 2005.
Špačková, A.: Moderní rétorika. Praha, Grada Publishing, 2003.
Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha, Portál 2000.

Doporučená literatura

Cmíralová, J.: Učte se mluvit. Brno, naklaDATELství 1992.
Dohalská, M. a kol.: Mluvím, mluvíš, mluvíme – kapitoly z moderní rétoriky. Praha, Horizont 1985.
Guth-Jarkovský, J.: Společenský katechismus. Praha, Československý spisovatel 1992.
Kohout, J.: Rétorika – Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha, Management Press 1995.
Machálek, J.: Společenské chování. Petrklíč, Praha 2000.
Morris, D.: Body Talk., Praha, Ivo Železný 1999.
Novák, T., Capponi, V.: Asertivně do života. Praha, Grada Publishing, 2004.
Praško, J., Prašková, H.: Asertiviotu proti stresu. Praha, Grada Publishing, 1996.
Průcha, J.: Tvorba textů. Elektronický materiál Ústavu jazyků FEKT VUT v Brně. Brno, 2003.
Sampsonová, E.: Jak si vytvořit působivý image. Managment Press, Praha 1996.
Smejkal, V.: Lexikon společenského chování pro úspěšné managery a podnikatele. Praha, Grada Publishing 1993, 2002.
Spillaneová, M.: Image muže. Praha, Ikar 1995.
Spillaneová, M.: Image ženy. Praha, Ikar 1995.
Wieke, T.: Rétorika v praxi, Praha REBO Productions, 2005.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-BC bakalářský

    obor BC-AMT , 3 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor BC-SEE , 3 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor BC-MET , 3 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor BC-EST , 3 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor BC-TLI , 3 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor BC-AMT , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor BC-AMT , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor BC-SEE , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor BC-SEE , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor BC-MET , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor BC-MET , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor BC-EST , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor BC-EST , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor BC-TLI , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor BC-TLI , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Informace a jejich sdělování
Komunikační modely
Složky komunikace
Řešení typových pedagogických situací
Model asertivních dovedností
Vyrovnání se s kritikou a asertivní výchovné působení
Základy verbálního projevu s psychologického hlediska
Význam hlasu a sluchu v rétorice
Osobnost řečníka
Příprava přednášky, diskusního příspěvku, referátu, koreferátu
Text jako složka pedagogické komunikace
Teoretické problémy srozumitelného textu
Strategie utváření srozumitelného textu

Cvičení odborného základu

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Posuzování vlastností textu podle jednotlivých kritérií srozumitelnosti
Trénink strategií směřujících ke zvýšení srozumitelnosti
Trénink v didaktické transformaci různých typů existujících textů
Trénink samostatné tvorby lehce srozumitelných textů a jejich posouzení
Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.
Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.