Detail předmětu

Quality management and metrology

FEKT-CRJMAk. rok: 2011/2012

Současné přístupy k zabezpečování jakosti výrobků a služeb. Význam jakosti v ekonomice a důvody systémového přístupu k jejímu řízení. Úloha norem ISO, EN, ČSN v systémech řízení. Přehled moderních přístupů zabezpečování jakosti vyplývajících z doporučení TQM. Zásahy státu do systému řízení jakosti, normalizace, metrologie a zkušebnictví.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

6

Výsledky učení předmětu

Student získá znalosti o problematice zabezpečování jakosti výrobků a služeb, úloze norem ISO, EN a ČSN v systémech řízení a o normalizaci. Získá základní povědomí o metrologii a zkušebnictví.

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni středoškolského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Písemný závěrečný test.

Osnovy výuky

Význam a pojetí jakosti u nás a v zahraničí, základní pojmy.
Přístupy k zabezpečování jakosti výrobků a služeb.
Legislativní zásahy státu do systému řízení jakosti - normalizace, metrologie a zkušebnictví.
Technické požadavky na výrobky. Zákon a potraviny. Jakost a ochrana spotřebitele.
Úloha kontrolních orgánů na trhu v ČR. Akreditace zkušeben a certifikačních míst.
Zabezpečování jakosti v marketingu, v předvýrobní přípravě, v zásobování, ve výrobě a při jejím řízení. Ochrana jakosti v povýrobní etapě.
Ověřování jakosti. Metrologické zabezpečení jakosti. Jakost a logistika.
Základní pojmy TQM (Total Quality Management), přehled moderních přístupů vyplývajících z doporučení TQM.
Úloha norem ISO, EN a ČSN v systémech řízení, přístupy ISO versus přístupy TQM.
Nástroje regulace jakosti v EU. Informační systém o požadavcích EU a jeho dostupnost v ČR.
Zlepšování jako základní princip managementu jakosti. Metodologie zlepšování. Nástroje managementu a řízení jakosti.
Metody a techniky optimalizace jakosti a prevence chyb.
Jakost jako faktor úspěšnosti firmy.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty s přístupy k zabezpečování jakosti výrobků a služeb, s úlohou norem v systémech řízení a s normalizací, metrologií a zkušebnictvím.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na výuce 70 %.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-BC bakalářský

    obor BC-MET , 3 ročník, letní semestr, volitelný oborový

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Význam a pojetí jakosti u nás a v zahraničí, základní pojmy.
Přístupy k zabezpečování jakosti výrobků a služeb.
Legislativní zásahy státu do systému řízení jakosti - normalizace, metrologie a zkušebnictví.
Technické požadavky na výrobky. Zákon a potraviny. Jakost a ochrana spotřebitele.
Úloha kontrolních orgánů na trhu v ČR. Akreditace zkušeben a certifikačních míst.
Zabezpečování jakosti v marketingu, v předvýrobní přípravě, v zásobování, ve výrobě a při jejím řízení. Ochrana jakosti v povýrobní etapě.
Ověřování jakosti. Metrologické zabezpečení jakosti. Jakost a logistika.
Základní pojmy TQM (Total Quality Management), přehled moderních přístupů vyplývajících z doporučení TQM.
Úloha norem ISO, EN a ČSN v systémech řízení, přístupy ISO versus přístupy TQM.
Nástroje regulace jakosti v EU. Informační systém o požadavcích EU a jeho dostupnost v ČR.
Zlepšování jako základní princip managementu jakosti. Metodologie zlepšování. Nástroje managementu a řízení jakosti.
Metody a techniky optimalizace jakosti a prevence chyb.
Jakost jako faktor úspěšnosti firmy.

Cvičení na počítači

14 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Statistické metody zpracování naměřených dat
Statistický software pro oblast řízení jakosti
Příklad zpracování příručky jakosti
Praktický příklad zpracování experimentálních dat.