Detail předmětu

Základy počítačové grafiky

FEKT-KIZGAk. rok: 2011/2012

Předmět obsahuje témata zahrnující popis základních algoritmů 2D a 3D počítačové grafiky. Prezentuje metody rasterizace základních grafických primitiv, postupy transformace, řešení osvětlení, viditelnosti a zobrazení prostorových objektů scén. Jsou vysvětleny praktické metody reprezentace objektů a jejich realistické vizualizace.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Výsledky učení předmětu

Schopnost praktické realizace zobrazovacích algoritmů.
Schopnost vytvoření grafické aplikace využívající základních metod počítačové grafiky.

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni středoškolského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

1. Úvod do současné počítačové grafiky, základní principy zobrazování (rastrový / vektorový). Barevný obraz a barevné modely. Redukce barevneho prostoru, monochromatický obraz.
2. Generování základních objektů v rastru. Vyplňování uzavřených oblastí.
3. Ořezání ve 2D.
4. Transformace ve 2D a 3D.
5. Křivky v počítačové grafice.
6. Reprezentace 3D objektů.
7. Řešení viditelnosti 3D objektů.
8. Lokální osvětlovací modely a spojité stínování ploch. Raytracing a radiosita.
9. Textury a texturování, fraktály.
10. Obraz jako vícerozměrný signál, antialiasing.
11. Základní principy grafických API.
12. Základy OpenGL I.
13. Základy OpenGL II.

Učební cíle

Získání znalostí k vytvoření aplikací schopných vizualizovat plošné a prostorové scény formou počítačové grafiky.
Seznamení studenta se základními moderními algoritmy prostorové počítačové grafiky.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Foley, J., D., et al., Computer Graphics: Principles and Practise, Addison-Wesley, 1992
Thalmann, N., M., Thalmann, D., Computer Animation: Theory and Practise (Second Revised Edition), Springer-Verlag, 1990
Watt, A., Policarpo, F., The Computer Image, Addison-Wesley, 1998
Watt, A., Watt, M., Advanced Animation and Rendering Techniques: Theory and Practise, Addison-Wesley, 1992
Watt, A., 3D Computer Graphics, Addison-Wesley, 1993

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-BK bakalářský

    obor BK-TLI , 3 ročník, letní semestr, volitelný oborový
    obor BK-AMT , 3 ročník, letní semestr, volitelný mimooborový

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Úvod do současné počítačové grafiky, základní principy zobrazování, barevný obraz a barevné modely, monochromatický obraz
Generování základních objektů v rastru, vyplňování
Transformace ve 2D, ořezání ve 2D
Křivky, generování grafických znaků a značek, formáty grafických souborů, základní charakteristiky interační grafiky
Reprezentace 3D objektů
Transformace ve 3D, projekce, ořezání ve 3D, odstranění neviditelných částí
Lokální osvětlovací modely, průhledná a průsvitná tělesa, spojité stínování ploch
Vržené stíny, textury a texturování
Raytracing
Radiosita
Fraktály
Obraz jako vícerozměrný signál, antialiasing
Počítačová animace - úvod

Cvičení na počítači

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Úvod do cvičení (prostředí GLUT, nástroje, kompilace).
Grafické formáty, redukce barevného prostoru obrazu.
Generování základních objektů v rastru.
Zobrazování 2D spline křivek.
Vyplňování uzavřených objektů ve 2D.
3D transformace.
Základy OpenGL.