Detail předmětu

Základy počítačové sazby a grafiky

FEKT-KZSGAk. rok: 2011/2012

Předmětem výuky tohoto kurzu je výklad základních principů, algoritmů a technik tvorby dokumentů, s ohledem na jejich využití při publikační činnosti (obecně příprava a produkce prezentačních materiálů, orientace a základní kvalifikace pro práci v grafickém studiu a tiskárně, sazba bakalářské, diplomové práce, dokumentace k vytvořenému programu apod.). V oblasti praktického zpracování grafiky je předmět zaměřen na kvalitní nástroj GIMP, v oblasti elektronické sazby se studenti seznámí zejména se systémem LaTeX.
Cvičení jsou využita pro seznámení se softwarovými balíky používanými při vývojovém cyklu elektronických dokumentů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Výsledky učení předmětu

Studenti
* porozumí základním principům rovinné (2D)počítačové grafiky a zpracování obrazu,
* naučí se základním lineárním a zejména nelineárním úpravám obrazu pro potřeby publikování,
* naučí se optimální redukci barevného prostoru z hlediska tiskové ekonomie a objemu dat,
* pochopí moderní technologie používané při kompresi obrazů a naučí se je využívat,
* porozumí typografickým zásadám při tvorbě dokumentů a naučí se správné sazbě českých textů,
* naučí se používat program GIMP pro úpravu rastrových grafických dat a systém LaTeX pro sazbu technických textů (což vytvoří dobrý předpoklad např. pro kvalitní zpracování bakalářské, diplomové práce),
* dozví se o formátech používaných v tištěném a elektronickém publikování (WWW).

Prerekvizity

Znalosti na úrovni středoškolského studia; absolvovaný předmět BASS a pokud možno BCZS.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Půlsemestrální písemná zkouška: 25 bodů
Závěrečná písemná zkouška: 50 bodů
Hodnocení samostatného projektu (typograficky a fakticky zvládnout sazbu 5 stran technického textu): 25 bodů
Hranice pro úspěšnou zkoušku podle pravidel ECTS je 50 bodů

Osnovy výuky

1 Úvod. Vymezení předmětu. Obraz jako dvojrozměrný signál. Vektorová vs. bitmapová grafika. Principy editace a zobrazování vektorové grafiky. Rasterizace. Vzorkování spojitého obrazu, aliasing.
2 Barevné prostory (RGB, CMYK, Lab) a jejich souvislosti. Redukce barevného prostoru, duplex, monochromatický obraz. Způsoby ukládání drojrozměrných dat, grafické formáty.
3 Diskrétní transformace obrazu a jejich využití. Komprese obrazu (LZW, JPEG, JPEG2000).
4 Sken - rotační, plochý. Parametry a třídy skenerů. Technická fotografie - teorie. Základy grafického programu Adobe Photoshop a princip práce ve vrstvách. Lineární a nelineární zpracování obrazu - jas, kontrast, histogram, dvojrozměrná filtrace.
5 Cyklus přípravy a ladění dokumentů v dávkových systémech, analogie s vývojem programů.
6 Logická vs. vizuální struktura dokumentu. Značkování. Značkovací jazyky, SGML, XML+XSLT, MathML, HTML, CSS.
7 Principy knižního designu. Specifika designu na WWW. Sazba. Základy typografie, základní typografické pojmy, míry, terminologie. Pravidla sazby. Specifika sazby českých textů.
8 Typy a formáty písem, způsoby reprezentace a designu písem. Bézierovy křivky.
9 Sázecí systémy. TeX/LaTeX jako příklad dávkového systému. Historie TeXu. Algoritmy zlomu řádku a stránky. Adobe InDesign jako příklad WYSIWYG systému.
10 Základy předtiskové přípravy. Jazyk Postscript, Bounding Box. Formát PDF - Portable Document Format. Adobe Acrobat a možnosti elektronické korektury.
11 Tiskové technologie. Výstupní zařízení. Osvit, tisk a vazba. CtP technologie.
12 Grafika v LaTeXu - interní i vkládání externí grafiky. Použití balíčků psfrag, pstricks apod. Balíček thesis pro kvalitní sazbu diplomových a bakalářských prací. Konverze TeXovských dokumentů do HTML. Konverze jiných formátů do TeXu. Publikování XML dokumentů pomocí TeXu.

Učební cíle

Získat přehled v principech rovinné (2D) počítačové grafiky a zpracování obrazů. Seznámit se s programem GIMP jako konkrétním zástupcem editorů rastrové grafiky. Naučit se základní operace při přípravě grafických prezentačních materiálů, i s ohledem na technologii tisku. Seznámit se se základy typografie, dále se specifiky českých textů a s pravidly při sazbě technické a matematické literatury. Naučit se praktické sazbě technického dokumentu pomocí systému LaTeX.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Beran, V. Typografický manuál : učebnice počítačové typografie. 1. vyd. Náchod : MANUÁL, 1994. přeruš. st. Bibliogr. ISBN 80-901824-0-2. (CS)
Plch, R., Lomtatidze, L. Sázíme v LaTeXu diplomovou práci z matematiky. 1. vydání. Brno : Masarykova Univerzita, 2003. 122 s. ISBN 80-210-3228-6. (CS)
Rybička, J. Latex pro začátečníky [3. vyd.]. 3. vyd. Brno : Konvoj, 2003. 238 s. ISBN 80-7302-049-1. (CS)
Žára, J., Beneš, B., Felkel, P., Moderní počítačová grafika, ComputerPress, 1999. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-BK bakalářský

    obor BK-TLI , 3 ročník, zimní semestr, volitelný oborový

  • Program EEKR-CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor ET-CZV , 1 ročník, zimní semestr, volitelný oborový

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1 Úvod. Vymezení předmětu. Obraz jako dvojrozměrný signál. Vektorová vs. bitmapová grafika. Vzorkování, aliasing.
2 Barevné prostory (RGB, CMYK, Lab) a jejich souvislosti. Redukce barevného prostoru, duplex, monochromatický obraz. Způsoby ukládání drojrozměrných dat, grafické formáty.
3 Diskrétní transformace obrazu a jejich využití. Komprese (LZW, JPEG, JPEG2000).
4 Sken - rotační, plochý. Technická fotografie. Základy grafického programu GIMP. Lineární a nelineární zpracování obrazu - jas, kontrast, histogram, dvojrozměrná filtrace, ropoznávání hran. Barevná retuš.
5 Cyklus přípravy a ladění dokumentů. Analogie s vývojem programů.
6 Logická vs. vizuální struktura dokumentu. Značkování. Značkovací jazyky, SGML, XML, HTML, CSS.
7 Principy knižního designu. Specifika designu na WWW. Sazba. Základy typografie, základní typografické pojmy, míry, terminologie. Pravidla sazby. Specifika sazby českých textů.
8 Typy a formáty písem, způsoby representace a designu písem. Rastrovací algoritmy, techniky redukcí tvaru písem.
9 Sázecí systémy. TeX jako příklad dávkového sázecího systému. WYSIWYG systémy. Historie TeXu. Princip makrojazyka. Algoritmy zlomu apod. použité v TeXu. LaTeX.
10 Předtisková příprava. Jazyk Postscript. Bounding Box. Formát PDF - Portable Document Format.
11 Tisk a distribuce. Výstupní zařízení. Osvit, tisk a vazba. Portable Document Format, Adobe Acrobat.
12 Konverze TeXovských dokumentů do HTML stránek - LaTeX2html. Konverze z jiných formátů do TeXu.
13 Kreslení technických obrázků pomocí podpůrných balíčků přímo v systému LaTeX. Bézierovy křivky, splajny. Příprava obrázků v programovém systému MATLAB a jejich vložení do elektronického dokumentu. Využití balíčku PSFRAG.

Cvičení na počítači

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1 Úvod do cvičení. Program GIMP. Sken. Barevné prostory a jejich optimální redukce. Komprese obrazu. Skriptování v GIMP.
2 Lineární a nelineární zpracování obrazu v GIMP. Převzorkování, aliasing.
3 Systém LaTeX. Vývojový cyklus editor-překladač-prohlížeč, doplňkové nástroje.
Hladká sazba. Základní formátovací prvky v dokumentu. Matematické prvky - symboly, matice, rovnice atd.
4 LaTeX - složitější vzorce, soustavy rovnic, správné typografické zarovnávávní. Křížové odkazy - číslování rovnic, obrázků, reference.
5 Manipulace s obrázky. Import z jiných formátů do LaTeXu. Generování výsledného dokumentu formátu PDF.
6 Samostatná práce - příprava technického dokumentu dle zadání.
7 Samostatná práce - příprava technického dokumentu dle zadání.