Detail předmětu

Pokročilé techniky zpracování obrazu

FEKT-NPZOAk. rok: 2011/2012

Předmět je zaměřen na teorii i praxi pokročilých metod zpracování a analýzy obrazu včetně videosekvencí. Hlavními probíranými oblastmi jsou model kamery, její kalibrace, DFT filtrace obrazu, konvoluce, rozpoznávání objektů, biometrických znaků (kůže, obličeje, oční duhovky, papilárních linií, chůze), epipolární geometrie, analýza stereo páru obrazů, korespondenční problém, extrakce prostorové informace, dynamické programování, homografie, optický tok, sledování pohybu objektu ve scéně.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

6

Výsledky učení předmětu

Studenti budou seznámeni s technikami zpracování obrazu a jejich implementací. Důraz je kladen na získání praktické zkušenosti s implementací důležitých algoritmů v programovacím jazyce C++ a s pomocí knihoven OpenCV.

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni povinných kurzů magisterského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

60 bodů závěrečná písemná zkouška
40 bodů práce a testy v laboratorních cvičeních

Osnovy výuky

1. knihovna OpenCV, nastavení vývojového prostředí, základní pojmy, rastrový obraz, jasové transformace
2. histogram, ekvalizce histogramu
3. geometrické transformace obrazu, homogenní souřadnice
4. DFT, filtrace obrazu, konvoluce
5. detekce hran, objektů v obraze
6. rozpoznávání biometrických znaků, kůže, oční duhovky, obličeje, papilárních linií, chůze
7. model kamery, paralelní promítání, perspektivní promítání, translace, rotace, kalibrace
8. epipolární geometrie, stereo pár obrazů
9. homografie, skládání panoramatického pohledu
10. extrakce prostorové informace, korespondenční problém, dynamické programování
11. optický tok, sledování objektu, pohybu ve scéně

Učební cíle

Získat kvalitní aplikační znalosti pokročilých technik zpracování statických a pohyblivých obrazů 2D a 3D. Teoretické i praktické zvládnutí pokročilých technik zpracování obrazu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

GONZALEZ, R. C., WOODS, R. E.: Digital Image Processing, Prentice Hall 2007, ISBN: 978-0131687288 (EN)
HLAVAC V., SONKA M., BOYLE R.: Image Processing, Analysis, and Machine Vision, Cengage Learning, 2007, ISBN 978-0495082521 (CS)
PARKER, J. R.: Algorithms for Image Processing and Computer Vision, Wiley; Bk&CD-Rom edition 1996, ISBN: 471140562. (EN)

Doporučená literatura

PRATA, S.: C++ Primer Plus, Addison-Wesley Professional, 2011. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-MN magisterský navazující

    obor MN-TIT , 2 ročník, letní semestr, volitelný oborový

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. základní pojmy, rastrový obraz, histogram
2. knihovna OpenCV, algoritmizace zpracování
3. geometrické transformace obrazu, homogenní souřadnice
4. DFT, filtrace obrazu, konvoluce
5. detekce hran, objektů v obraze
6. rozpoznávání biometrických znaků, kůže, oční duhovky, obličeje, papilárních linií, chůze
7. model kamery, paralelní promítání, perspektivní promítání, translace, rotace, kalibrace
8. epipolární geometrie, stereo pár obrazů
9. homografie, skládání panoramatického pohledu
10. extrakce prostorové informace, korespondenční problém, dynamické programování
11. optický tok, sledování objektu, pohybu ve scéně

Laboratorní cvičení

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. seznámení s náplní laboratorních cvičení, představení knihovny OpenCV
2. praktické seznámení s knihovnou OpenCV, vstupy, výstupy, zpracování
3. histogram, ekvalizace, prahování
4. geometrické transformace obrazu
5. kalibrace kamery
6. DFT-2D
7. test
8. detekce hran, objektů v obraze
9. epipolární geometrie
10. homografie, skládání panoramatického pohledu
11. korespondenční problém, dynamické programování
12. sledování pohybu ve scéně