Detail předmětu

Inženýrská pedagogika a didaktika

FEKT-XIPDAk. rok: 2011/2012

IPD se zabývá v souladu se základy obecné pedagogiky všemi návaznými oblastmi studia a specifikací vlivů technických obsahů a jejich ovlivnění výukovými metodami. Jsou specifikovány cíle výuky a učení ve vyučování odborným předmětům s respektováním jejich hierarchie. Struktura přednášek zohledňuje odbornosti účastníků studia.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Získání pedagogické způsobilosti pro výuku technických předmětů.

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni středoškolského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

5 kreditového hodnocení předmětu bude posluchačům započteno až po absolvování skupiny předmětu DPS (doplňujícího pedag. studia), což jsou BPSO, BKPT, BLAD.

Osnovy výuky

1. Pedagogika - úvod do studia
2. Dějiny pedagogických systémů
3. Výchova a její formální zakotvení
4. Činitelé výuky
5. Teoretické základy vyučování
6. Projektování, realizace a evaluace výuky
7. Stres ve škole

Učební cíle

Zavádění různých vyučovacích metod s nejdůležitějšími způsoby
jejich aplikace do výchovně vzdělávacího procesu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Melezinek, A.: Inženýrská pedagogika, ČVUT Praha, 1994

Doporučená literatura

Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Portál. Praha 2002
Petty, G.: Moderní vyučování, Portál, Praha, 1996
Průcha, J.: Moderní pedagogika, Portál, Praha, 2002

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BTBIO-A bakalářský

    obor A-BTB , 3 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor A-BTB , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-B bakalářský

    obor B-TLI , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-SEE , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-MET , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-AMT , 3 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-EST , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor ET-CZV , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

52 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Úvod do studia
Výukové cíle a učební úlohy
Učivo, jeho didaktická analýza
Strukturování učiva
Formy a metody výuky
Osobnost učitele
Student a měření výsledků jeho výuky
Formování osobnosti studenta
Projektování výuky
Realizace výuky
Hodnocení výuky a pedagogická praxe