Detail předmětu

Bezpečnost a spolehlivost technických systémů

FSI-XBS-KAk. rok: 2011/2012

Předmět je zaměřen na nejmodernější poznatky o bezpečnosti a spolehlivosti technických systémů, které se vyskytují ve strojírenské nebo elektrotechnické praxi. Důraz je kladen na obecné principy zajišťování bezpečnosti a spolehlivosti, především management rizik a management spolehlivosti. Dále je pozornost soustředěna na ukazatele spolehlivosti neopravovaných a opravovaných objektů a v neposlední řadě je rozebrána spolehlivost a bezpečnost technických systémů, a to se zaměřením na existující metody analýzy spolehlivosti a spolehlivost provozní. Student se také seznámí s informačními systémy spolehlivosti a s vybranými diagnostickými metodami.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Výsledky učení předmětu

Student získá ve smyslu uvedené anotace rozsáhlé a komplexní znalosti z oblasti bezpečnosti a spolehlivosti technických systémů, které mu umožní se v průmyslové strojírenské a elektrotechnické praxi erudovaně zapojit do řešení různých problémů, které s danou problematikou souvisí.

Prerekvizity

Předpokládají se znalosti z matematiky a fyziky na úrovni doposud absolvovaného vysokoškolského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Předmět je vyučován formou cvičení a přednášek.
Cvičení je ukončeno zápočtem, s podmínkami získání zápočtu jsou studenti seznámeni na začátku semestru. Součástí cvičení je jeden kontrolní test, který je hodnocen body. Student může z tohoto testu získat až 20 bodů.
Ke zkoušce studenti nastudují na přednášce předepsanou látku. Zkouška je realizována písemným testem, student může z tohoto testu získat až 80 bodů. Výsledné hodnocení předmětu je provedeno sečtením bodů z testu v rámci cvičení a testu u zkoušky a je dáno klasifikační stupnicí dle ECTS.

Učební cíle

Cílem předmětu je získání teoretických a praktických znalostí z oblasti bezpečnosti a spolehlivosti technických systémů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Výuka je kontrolována ve cvičeních z hlediska účasti (požaduje se 100% účast)a předepsaným testem v předposledním cvičení.

Základní literatura

KREIDL,M; ŠMÍD,R. Technická diagnostika. Senzory-metody-analýza signálu. 1. vydání. Praha: BEN-technická literatura, 2006,408 s. ISBN 80-7300-158-6.
MYKISKA,Antonín. Bezpečnost a spolehlivost technických systémů. 1. vydání. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2006,206 s. Učební texty ČVUT v Praze. Fakulta strojní. ISBN 80-01-02868-2.

Doporučená literatura

NOVÁK,M.; ŠEBESTA,V.; VOTRUBA, Z. Bezpečnost a spolehlivost systémů. 1. vydání. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2001, 150 s. Učební texty ČVUT v Praze. Fakulta dopravní. ISBN 80-01-02331-1.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2A-K magisterský navazující

    obor M-MŘJ , 2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Konzultace

17 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Přednáška
1. Zajišťování bezpečnosti a spolehlivosti v technické praxi
2. Problematika bezpečnosti a spolehlivosti, management rizik
3. Spolehlivost technických objektů – rozbor spolehlivosti
4. Ukazatelé spolehlivosti neopravovaných objektů
5. Ukazatelé spolehlivosti opravovaných objektů
6. Spolehlivost a bezpečnost soustav, východiska řešení v etapě specifikace návrhu, obecný postup analýzy spolehlivosti
7. Analýzy spolehlivosti- přehled a charakteristika technik analýz spolehlivosti
8. Přehled a aplikační možnosti vybraných metod analýz spolehlivosti a rizik
9. Prostředky zvyšování spolehlivosti – bezporuchovost, bezpečnost, nadbytečnost
10.Provozní spolehlivost, úloha údržby při provozu technických systémů, hodnocení provozní spolehlivosti
11.Zkoušky spolehlivosti, informační systémy spolehlivosti
12.Technická diagnostika
13.Vybrané diagnostické metody