Detail předmětu

Umění po roce 2000 - zimní

FaVU-2U2000-ZAk. rok: 2011/2012

Výuka v tomto předmětu bude rozdělena rovnoměrně mezi přednášky zaměřené na aktuální témata v současném umění, na významné osobnosti a události (mezinárodní přehlídky a veletrhy, bienále atd.) a aktuální vývoj v oblasti institucionálního provozu umění, a semináře postavené na studentských referátech o aktuálním dění a na diskuzích k tématům probíraným na přednáškách. V průběhu semestru si studenti vyberou téma seminární práce, jíž se budou zabývat v navazujícím semináři (Umění po roce 2000 II.).

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Výsledky učení předmětu

Studenti se po absolvování kurzu orientují ve vývoji umění po roce 2000; znají významné osobnosti světového i českého umění (jak mezi umělci, tak kurátory) a události v oblasti institucionálního provozu umění (mezinárodní přehlídky a veletrhy, bienále atd.).

Prerekvizity

Znalost vývoje umění po roce 1945.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Ústní zkouška

Osnovy výuky

1. České umění po roce 2000 (stagnace v oblasti institucí – důsledky přechodu regionálních muzeí pod krajskou správu; deset let Milana Knížáka ve vedení NG; dvojí pražské bienále; nové umělecké soutěže; galerie provozované umělci (institucionální alternativa); vývoj v oblasti uměleckého školství a kritiky umění).
2. Art Right Now – přehled vlivných osobností uměleckého světa po roce 2000 (umělci, kurátoři, kritici umění).
3. Místní specifičnost (Podoby místní specifičnosti (site-specificity) podle Miwon Kwon – příklady ve světovém a českém umění).
4. Nová institucionalizace; bienálový boom a jeho důsledky.
5. Pedagogický obrat v umění (od artefaktů k diskursu – neustálé narůstání významu doprovodných programů, diskuzních a přednáškových bloků atp.); Kurátor a umělec – sbližování pozic.
6. Specifické umění nebo všeobecná kreativita? Staré úvahy o hranicích umění v novém hávu. DIY estetika, street art a jeho socializační varianty (guerilla gardening, guerilla knitting atp.), eroze „originálního autorství“ v oblasti digitálních médií, přechod uměleckých strategií (remake, apropriace, remix, re-editace…) na úroveň uživatelských taktik.
7. Všechno je instalace? Instalace jako žánr, instalační estetika (různé režimy a trendy po roce 2000).

Učební cíle

Cílem předmětu je vytvoření přehledu o aktuálních tématech v současném umění, významných osobnostech a událostech (mezinárodní přehlídky a veletrhy, bienále atd.).

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách nepovinná

Doporučená literatura

Barbara VANDERLINDEN – Elena FILIPOVIC (eds.), The Manifesta Decade: Debates on Contemporary Art Exhibitions and Biennials in Post-Wall Europe. Cambridge MA: MIT Press, 2005 (EN)
Boris GROYS, Going Public. New York – Berlin: Sternberg Press, 2010. (EN)
Miwon KWON, One Place After Another. Site-Specific Art and Locational Identity, Cambridge, MA – Londýn: MIT Press 2002 (EN)
Ondřej HORÁK (ed.), Místa počinu. Praha: Komunikační prostor Školská 28, 2010. (CS)
Paul O’NEILL & Mick WILSON (Eds.), Curating and the Educational Turn. London: Open Editions a De Appel Arts Centre, 2010. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program magisterský navazující

    obor APD , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor ATD , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AGD2 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AGD1 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AKG , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AEN , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AIN , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AM3 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AM2 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AM1 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AS2 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AS1 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AVI , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor APE , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor AMU , 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor