Detail předmětu

Urbanismus IV - tvorba urbánního a krajinného prostředí

FA-U34Ak. rok: 2012/2013

Předmět "Urbanistická kompozice" navazuje na předchozí urbanistické předměty, které se vedle vývoje urbanistické struktury zabývají funkčními, provozními a prostorovými vztahy jednotlivých prvků a celé struktury. Předmět se zabývá kompozicí urbánní struktury v různých měřítcích - od celku po detail a také pojetím a tvorbou městského prostředí. Jsou rozebírány zásady prostorového utváření a jejich využitelnost v současném moderním městě. Část přednášek a cvičení je věnována základům zahradní tvorby, zásadám formování městské zeleně a obecně problematice utváření přírodního prostředí sídel.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti se seznámí se zásadami a principy prostorového utváření sídel. Budou rovněž znát a schopni aplikovat zásady utváření městské zeleně. Vědomosti a praktické schopnosti společně s dalšími informacemi získanými v souvisejících urbanistických předmětech mohou studenti uplatnit při vedení multidisciplinárních týmů odborníků při zpracovávání urbanistických studií a územní dokumentace.

Prerekvizity

Źádoucí jsou elementární znalosti z kompozice. Nezbytné jsou rovněž znalosti z dějin architektury a urbanismu a ze základů architektonického a urbanistického navrhování. Student by měl mít výtvarný talent a prostorovou představivost.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Cvičení navazují na systém přednášek. Další konkrétní metody vyučování a způsobu výuky budou upřesněny vyučujícím.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet bude udělen v případě odevzdání závěrečného elaborátu v příslušné úrovni a stanoveném termínu. Zkouška je písemná a je třeba získat min. polovinu dosažitelných bodů. Druhou polovinu hodnocení předmětu tvoří body za cvičení.

Osnovy výuky

Temata:
- Sídlo a jeho kompozice, kompoziční měřítka. Utváření městského prostředí. Funkční, provozní a prostorové vazby.
- Principy a historické přístupy ke kompozici a tvorbě městského prostředí
- Metody hodnocení a vnímání urbánního prostředí.
- Urbanistická kompozice I, zásady prostorového utváření města.
- Urbanistická kompozice II, zásady, principy a jejich aplikace.
- Kompozice a prostředí vybraných měst I.
- Kompozice a prostředí vybraných měst II.
- Pěší pohyb ve městě
- Veřejné prostory a jejich význam
- Historický vývoj městských zahrad
- Vznik, vývoj a význam městského parku a zeleně
- Uplatnění přírodních složek v sídlech. Udržitelný rozvoj sídel
- Krajina, krajinná kompozice a krajinný ráz

Učební cíle

Cílem předmětu je naučit studenty vnímat a pracovat s urbanistickou kompozicí a seznámit je s principy tvorby městského prostředí. Jsou seznamováni se zásadami prostorového utváření a jejich využitelností v současném městě. Cílem druhé části je seznámení studentů se zahradní tvorbou, přírodním prostředím sídel a zásadami jeho utváření. Předmět slouží jako podklad pro atelierovou tvorbu a následnou praxi.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Nezbytná je průběžná kontrola rozpracovanosti cvičení. Podkladem pro hodnocení je výsledný elaborát ze cvičení.

Základní literatura

Boeminghaus, D.: Fusgängerzonen, Karl Krämer Verlag Stuttgart, 1992, (DE)
English Partnership/The Housing Corporation: Urban Design Compendium. London 2004 (EN)
English Partnership/The Housing Corporation: Urban Design Compendium 2. London 2006 (EN)
Forman,R.a Gordon,M.:Krajinná ekologie, ACADEMIA Praha 1993 (CS)
Gehl, J.: Život mezi budovami, Nadace Partnerství, 1996 (CS)
Hexner, M., Novák, J.: Urbanistická kompozice, Vydavatelství ČVUT, 1996, (CS)
Kolektiv: Zahrady a parky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, LIBRI 1999 (CS)
Krier, L.: Architektura, volba nebo osud, Academia 2001 (CS)
Lynch, K.: The Image of The City – Obraz města, BOVA, POLYGON, Praha 2004, (CS)

Doporučená literatura

Jacobsová, J. :Smrt a život amerických velkoměst, Odeon, 1975 (CS)
Meduna, V.: Urbanistická kompozice, VUT Brno,1981, (CS)
Norberg-Schulz, C.: Genius Loci, Odeon, 1994, (CS)
Sitte, C.: Stavba měst podle uměleckých zásad, Nakladatelství ARCH1995. (CS)
Ševčík, O.: Programy a prohlášení architektů XX. století, ČVUT Praha 1999 (CS)
Zibrin, P.: Percepcia urbanistického priestoru, Urbion Bratislava 1982 (SK)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program ARCHURB bakalářský

    obor ARCH , 3 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Temata přednášek:
- Sídlo a jeho kompozice, kompoziční měřítka. Utváření městského prostředí. Funkční, provozní a prostorové vazby.
- Principy a historické přístupy ke kompozici a tvorbě městského prostředí
- Metody hodnocení a vnímání urbánního prostředí.
- Urbanistická kompozice I, zásady prostorového utváření města.
- Urbanistická kompozice II, zásady, principy a jejich aplikace.
- Kompozice a prostředí vybraných měst I.
- Kompozice a prostředí vybraných měst II.
- Pěší pohyb ve městě
- Veřejné prostory a jejich význam
- Historický vývoj městských zahrad
- Vznik, vývoj a význam městského parku a zeleně
- Uplatnění přírodních složek v sídlech. Udržitelný rozvoj sídel
- Krajina, krajinná kompozice a krajinný ráz

Cvičení odborného základu

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

V rámci první části cvičení (6-7 týdnů výuky) student zpracuje kompoziční analýzu urbanistického prostoru – trasy (ulice, náměstí). Tento prostor je vnímán pohybujícím se pozorovatelem (časoprostorový obraz části urb. prostoru města). Při vlastní analýze sleduje funkční, provozní a prostorové vazby utváření města. Analýze urbanistického prostoru předchází jednoduchá analýza (situace, perspektiva, panorama) kompozice širšího navazujícího území sídla, do kterého je řešený prostor zasazen. Výběr temat i grafické zpracování je voleno individuálně.
Ve druhé části cvičení student zpracuje analýzu a návrh řešení zeleně ve zvoleném prostoru. Návrh klade důraz na zvýšení kvality urbánního prostředí, kterou nejvíce podporuje veřejná zeleň, která se může odehrávat od plošných rozměrů parků, přes liniový charakter uliční zástavby až po solitérní umístění detailních prvků zeleně na náměstí. Druhá část cvičení má rovněž individuální charakter s ohledem na tvůrčí zaměření cvičení.
Celkový rozsah odevzdaného cvičení se přepokládá 4 formáty A2 (po dvou výkresech za každou část cvičení)