Detail předmětu

Základy scénického pohybu - letní

FaVU-ZSP-LAk. rok: 2011/2012

Předmět si klade za cíl seznámit studenty oborů, které se nějakým způsobem dotýkají dramatických umění, se základními principy pohybu - "pohybovou gramatikou". Umožní jim rozšířit vlastní pohybovou zásobu, seznámí je s pravidly tvorby pohybu, kladení pohybových tvarů do prostoru, vlastní prací s prostorem ve vztahu k pohybu. Seznámí je s principy tvorby pohybu ve smyslu jeho počátku, centra, průběhu i výsledného tvaru, a to jak v souvislosti s tělem samotným, tak i ve vztahu těla k okolnímu prostředí, ve kterém se pohybuje, respektive ve vztahu k partnerovi.
Dalším tématem by měly být zážitky rytmické a dynamické, ale i zákonitosti tvorby rytmů a práce s nimi ověřené prakticky na vlastním těle. Součásti těchto "kurzů" bude i teoretický úvod do historie tance a seznámení se základními pojmy klasického, historického i moderního tance a také jejich praktická výuka.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

Kurz v rámci meziuniverzitního projektu ESF "Umění a multimedia" zajišťuje DiFa JAMU.

Prerekvizity

Schopnost orientovat se v problematice jevištního pohybu, zdravotní stav nezabraňující pohybu, zájem o problematiku

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výkladem formou přednášky doplněna praktická cvičení.

Způsob a kritéria hodnocení

Teoretická zkouška a praktická ukázka vlastní pohybové etudy

Osnovy výuky

- pohybové řetězce, navazování pohybů do skupinových řetězů s ohledem na provedení a průběh pohybu
- cesta k evropskému baletu
- technika skoku, technika obratů a otáček, technika švihu, práce s tělem pro vypracování těla na základě pohybových principů klasického tance
- tanec ve středověku, průřez historickým tancem, vznik klasického tance, romantický tanec, krize klasického tance, cesta k modernímu tanci - contemporary dance - Dalcroze, Runcán, Laban, Wigman, Schawn, Graham, principy moderního tance (Graham, Limon)
- současný tanec - Tarp, Barsch, Ek, Kilián
- relaxační technika a uvolnění těla podle Alexandrovy metody a metody Therese Berteratové

Učební cíle

Předmět si klade za cíl seznámit studenty oborů, které se nějakým způsobem dotýkají dramatických umění, se základními principy pohybu - "pohybovou gramatikou". Umožní jim rozšířit vlastní pohybovou zásobu, seznámí je s pravidly tvorby pohybu, kladení pohybových tvarů do prostoru, vlastní prací s prostorem ve vztahu k pohybu. Seznámit posluchače s principy tvorby pohybu ve smyslu jeho počátku, centra, průběhu i výsledného tvaru, a to jak v souvislosti s tělem samotným, tak i ve vztahu těla k okolnímu prostředí, ve kterém se pohybuje, respektive ve vztahu k partnerovi.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kurz v rámci meziuniverzitního projektu ESF "Umění a multimedia" zajišťuje DiFa JAMU.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

Barba, E., Savarese, N.: Slovník divadelní antropologie
Kroschlová, J: Výrazový tanec
Petišková, L., Vangeli, N.: Čítanka světové choreografie

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor APD , 1 ročník, letní semestr, doporučený kurs

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

169 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení odborného základu

169 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor