Detail předmětu

Biologií inspirované počítače

FIT-BINAk. rok: 2011/2012

Předmět představuje vybrané výpočetní modely a počítače, které vznikají na průniku hardware a umělé inteligence jako reakce na neschopnost konvenčních počítačů efektivně řešit jisté třídy úloh. Budou shrnuty relevantní teoretické modely, rekonfigurovatelné výpočetní architektury a techniky výpočetní inteligence inspirované fylogenezí, ontogenezí a epigenezí. Zejména budou diskutovány tyto oblasti: evoluční design, vyvíjející se obvody, celulární systémy, embryonální hardware, molekulární počítače a nanotechnologie. Předmět je doplněn ukázkou typických aplikací.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Studenti budou schopni využít evoluční algoritmy pro návrh elektronických obvodů, budou schopni modelovat, simulovat a realizovat netradiční, zejména biologií inspirované, výpočetní systémy.

Pochopení vztahu mezi počítači (počítáním) a vybranými přírodními procesy.

Prerekvizity

Nejsou žádné prerekvizity.

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.

Nejsou.

Osnovy výuky

  1. Úvod, inspirace v přírodě, počítání podle přírody
  2. Limity abstraktního a fyzického počítání
  3. Rekonfigurovatelná výpočetní zařízení
  4. Kreativní evoluční návrh
  5. Kartézské genetické programování
  6. Evoluční návrh číslicových obvodů 
  7. Evoluční návrh obvodů, extrémní prostředí
  8. Vyvíjející se obvody, aplikace
  9. Development - vývin
  10. Embryonální elektronika, celulární výpočetní platformy, Cell Matrix
  11. DNA výpočty
  12. Nanotechnologie a molekulární elektronika  
  13. Aktuální trendy

Učební cíle

Porozumět principům vybraných biologií inspirovaných výpočetních systémů. Získat schopnost využívat vybrané biologií inspirované techniky ve fázi návrhu, implementace a v průběhu činnosti počítačů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Půlsemestrální zkouška, projekt, úkoly z počítačového cvičení. Pro získání bodů ze zkoušky je nutné zkoušku vypracovat tak, aby byla hodnocena nejméně 23 body. V opačném případě bude zkouška hodnocena 0 body.

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Úvod, inspirace v přírodě, počítání podle přírody
  2. Limity abstraktního a fyzického počítání
  3. Rekonfigurovatelná výpočetní zařízení
  4. Kreativní evoluční návrh
  5. Kartézské genetické programování
  6. Evoluční návrh číslicových obvodů 
  7. Evoluční návrh obvodů, extrémní prostředí
  8. Vyvíjející se obvody, aplikace
  9. Development - vývin
  10. Embryonální elektronika, celulární výpočetní platformy, Cell Matrix
  11. DNA výpočty
  12. Nanotechnologie a molekulární elektronika  
  13. Aktuální trendy

Cvičení na počítači

8 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Evoluční návrh kombinačních obvodů
  2. Virtuální rekonfigurovatelné obvody 
  3. Celulární automaty 
  4. Cell Matrix

Projekt

18 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor