Detail předmětu

Zakládání staveb

FAST-BF03Ak. rok: 2011/2012

Úvod do zakládání – podklady. Metodika mezních stavů, geotechnické kategorie. Základy plošné, patky, pasy, desky. Návrh a posouzení plošných základů – 1. mezní stav, 2. mezní stav. Základy hlubinné – rozdělení prvků. Piloty – rozdělení (displacement, replacement). Piloty vrtané a CFA – technologie provádění. Výpočet osově zatížených vrtaných pilot – mezní únosnost, mezní zatěžovací křivka. Piloty předrážené – technologie provádění. Piloty vibrotlakové. Mikropiloty – druhy, technologie provádění, využití. Podzemní stěny a lamely – technologie provádění a jejich využití. Kotvy – rozdělení, návrh a provádění, napínání kotev. Trysková injektáž – technologie provádění, využití. Injektáž klasická – těsnící, zpevňovací, kompenzační, injektážní hmoty, provádění. Stavební jámy a jejich roubení. Pažení záporové, pilotové stěny, podzemní stěny. Jímky – druhy a použití. Statický výpočet roubení stavebních jam a jímek. Odvodňování stavebních jam. Podchycování základů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Ústav geotechniky (GTN)

Výsledky učení předmětu

Student zvládne cíl předmětu - navrhovat plošné a hlubinné základy pro různé geotechnické kategorie, navrhnout bezpečně a ekonomicky stavební jámu.

Prerekvizity

Druhy základových půd, vlastnosti zemin, teorie mezních stavů, základní znalosti ze stavební mechaniky, pružnosti a pevnosti, navrhování konstrukcí.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

1. Úvod do zakládání. Metodika mezních stavů, geotechnické kategorie. Základy plošné, patky, pasy, desky.
2. Návrh a posouzení plošných základů – 1. mezní stav, 2. mezní stav.
3. Zlepšování vlastností základové půdy pro plošné zakládání štěrkové polštáře.
4. Základy hlubinné – rozdělení prvků. Kesony a studny.
5. Piloty – rozdělení (displacement, replacement). Piloty vrtané a CFA – technologie provádění.
6. Výpočet osově zatížených vrtaných pilot – mezní únosnost, mezní zatěžovací křivka.
7. Piloty předrážené – technologie provádění. Piloty vibrotlakové.
8. Mikropiloty – druhy, technologie provádění, využití.
9. Podzemní stěny a lamely – technologie provádění a jejich využití. 10.Kotvy – rozdělení, návrh a provádění, napínání kotev.
11.Trysková injektáž – technologie provádění, využití.
12.Stavební jámy a jejich roubení. Pažení záporové, pilotové stěny, podzemní stěny.
13.Statický výpočet roubení stavebních jam. Podchycování základů.

Učební cíle

Naučit studenty navrhovat plošné a hlubinné základy pro různé geotechnické kategorie.
Naučit studenty navrhnout bezpečně a ekonomicky stavební jámu.
Seznámit studenty s moderními způsoby zakládání staveb, zlepšování podloží.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

MASOPUST, Jan: Speciální zakládání - 2. díl. Brno: AN CERM, s.r.o., 2006. ISBN 80-7204-489-3. (CS)
MASOPUST, Jan: Speciální zakládání staveb - 1. díl. Brno: AN CERM, s.r.o., 2004. ISBN 80-214-2770-1. (CS)

Doporučená literatura

BOWLES, J. E.: Foundation Analysis and Design. New York: McGraw-Hill Company, 1996. ISBN 0-07-114052-2. (EN)
HENRY, F. D. C.: The Design and Construction of Engineering Foundations. Chapman and Hall, 1986. (EN)
MASOPUST, Jan: Vrtané piloty. Praha: Čeněk a Ježek, 1994. (CS)
SMOLTCZYK, U. a kol.: Grundbau - Taschenbuch 1. a 2. díl (5. vydání). Berlin: Ernst & Sohn, 1996. (DE)
TOMLINSON, M. J.: Pile Design and Construction Practice. Lomdon, New York: Taylor a Francis, 2005. ISBN 0-419-18450-3. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-K-C-SI bakalářský

    obor K , 3 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program B-P-C-SI bakalářský

    obor K , 3 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program B-P-C-ST bakalářský

    obor K , 3 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program B-P-E-SI bakalářský

    obor K , 3 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor