Detail předmětu

Ateliér architektonické tvorby IV.

FAST-AG34Ak. rok: 2011/2012

Atelier architektonické tvorby je nejpodstatnějším mediem výuky architektury. Výuka je založena na získávání znalostí a dovedností přímou zkušeností s architektonickou tvorbou postupnými kroky od jednoduchých témat až po složité soubory provozně náročných budov. Metodicky vychází z přenosu zkušeností pedagoga na studenta dialogem nad rozpracovaným dílem. Rozvíjí tvůrčí myšlení i profesionální návyky nezbytné pro výkon umělecko-technického povolání. Student má možnost volit si určité zadání i učitele podle vlastního výběru.
Atelier rekonstrukcí památek je tématicky zaměřen na obnovu a přestavbu dochované stavební substance s důrazem na péči o památky hmotné kultury. Atelierem procházejí všichni studenti.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

8

Výsledky učení předmětu

Student zvládne cíl předmětu, kterým je aplikace teoretických znalostí, dovednost navrhování rekonstrukcí a obnovy památek, schopnost grafického vyjádření trojrozměrné reality.

Prerekvizity

Atelier architektonické tvorby využívá znalostí získaných v předchozích typologických disciplinách, které jsou nezbytnou podmínkou pro přihlášení se k odpovídajícímu tématu. Absolvování tohoto tématu však nemusí následovat bezprostředně po absolvování obsahově příbuzné typologie.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

Témata atelierové tvorby pro příslušný semestr jsou studentům oznámena v dostatečném předstihu před jeho započetím. Po ukončení volby zadání a učitele jsou studenti zařazeni do jimi vybraných atelierů. Časově je semestr rozdělen do tří částí vymezených konáním kritických diskusí nad rozpracovaným a posléze dokončeným projektem. Kritiky se konají zpravidla v pátém a desátém týdnu semestru, poslední po ukončení semestru a odevzdání atelierové práce. Smyslem kritik je jednak kontrola předem stanoveného postupu, jednak výměna názorů na přístup k řešenému tématu jak kolektivem pedagogů působících v atelieru, tak všemi zúčastněnými studenty. Tím se kritika stává významnou součástí výuky. Student představující svůj projekt se zároveň učí obhajovat svou práci na širším fóru.
Projekt je v každé ze tří fází kolektivně ohodnocen podle pravidel ECTS, součet je výslednou klasifikací atelierové práce.

Učební cíle

Aplikace teoretických znalostí, dovednost navrhování rekonstrukcí a obnovy památek, schopnost grafického vyjádření trojrozměrné reality.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Girsa V., Holeček J., Jerje P., Michoinová D.: Předprojektová příprava a projektová dokumentace v procesu péče o stavební památky. NPÚ Praha, 2004. (CS)
Holeček J., Girsa V.,: Projektování obnovy stavebních památek. NPÚ Praha, 2008. (CS)
Neufert, E.: Navrhování staveb. Consultinvest Praha, 2000. (CS)
Příslušné normy a předpisy. 0. (CS)

Doporučená literatura

Literatura a periodika vztahující s k tématu ateliérové tvorby. 0.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-P-C-APS bakalářský

    obor APS , 3 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení

104 hod., povinná

Vyučující / Lektor