Detail předmětu

Inovace v podniku

FP-ipPAk. rok: 2012/2013

Předmět je zaměřen zejména na pojetí inovačního procesu, místo inovací v podnikatelské strategii.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou znát moderní postupy potřebné pro přípravu a realizaci inovačního procesu v daném podniku.

Prerekvizity

Základy organizace a manažerských funkcí podniku,

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Znalosti jsou ověřovány zkouškou, která probíhá písemnou formou. Student obdrží tři otázky, na jejichž odpovědi má vymezený časový prostor. Dovednosti studenta jsou ověřovány na základě vypracování semestrální práce.
Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.
Požadavky na ukončení (váha):
Vypracování semestrální práce 30%
Závěrečná zkouška: 70%.

Osnovy výuky

Základní tématická náplň přednášek je následující
Zdroje inovačních příležitostí,
Principy realizace inovací,
Tvorba inovačního ducha firmy,
Zásady tvorby a řízení nového projektu,
Inovační podnikatelské strategie
Kondratěvův cyklus a související teorie,
Strategie VTR v současnosti

Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).

Učební cíle

Hlavním cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy potřebné pro přípravu a realizaci inovačního procesu s důrazem na vytvoření vhodných inovačních podmínek a použití nejvhodnějších inovačních strategií.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech. V případě omluvené neúčasti na cvičení může učitel v odůvodněných případech stanovit náhradní podmínku, zpravidla vypracování dílčího písemného úkolu.

Základní literatura

BARTES, F. Inovace v podniku. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2008. 125 s. ISBN: 978-80-214-3634-3. (CS)
VALENTA,F. Inovace v manažerské praxi. Praha: Velryba, 2001. (CS)

Doporučení literatura

PITRA, Z. Příprava a provádění organizačních změn. Praha: Grada, 1998. ISBN 80 – 7169 – 623 – 4. (CS)
DRUCKER, P.F. Inovace a podnikavost. Praha: Management Press, 1992. ISBN 80 – 85603 – 29 – 2. (CS)
VLČEK,R. Hodnota pro zákazníka. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80 – 7261 – 068 – 6. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-ŘEP , 2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní tématická náplň přednášek je následující
Zdroje inovačních příležitostí,
Principy realizace inovací,
Tvorba inovačního ducha firmy,
Zásady tvorby a řízení nového projektu,
Inovační podnikatelské strategie
Kondratěvův cyklus a související teorie,
Strategie VTR v současnosti


Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).
Základní tématická náplň cvičení je následující:
Pojem jakosti a jeho vývoj,
Národní politika podpory jakosti
Smyčka jakosti.
Základní metody řízení jakosti (FMEA, QFD, Cyklus P – D – C – A, Deník kvality, Analýza spolehlivosti).
Úloha lidského činitele v jakosti
Spokojenost zákazníků
Systémy řízení jakosti (ISO 9000, TQM, ISO 14 000, EFQM)
Ekonomika jakosti
Strategie jakosti podniku
Certifikace