Detail předmětu

Řízení jakosti

FP-IrjPAk. rok: 2012/2013

Předmět je zaměřen na řízení jakosti v oblasti průmyslových podniků i podniků poskytujících služby se zaměřením na kvalitu informačních systémů. Výklad směřuje k pochopení problémů a způsobů jejich řešení při řízení jakosti v oblasti využívání informačních technologií.
Po absolvování předmětu bude student schopen prezentovat teoretické základy moderní přístupy k řízení jakosti v oblasti informačních systémů, včetně nejpoužívanějších systémů řízení jakosti, a to dle norem ISO řady 9000, TQM a EFQM.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou znát moderní přístupy k řízení jakosti podniku, včetně nejpoužívanějších systémů řízení jakosti, a to dle norem ISO řady 9000, TQM a EFQM.

Prerekvizity

Základy organizace a manažerských funkcí podniku, pochopení důležitosti zákazníka v tržním hospodářství,

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Znalosti jsou ověřovány klasifikovaným zápočtem, který probíhá písemnou formou. Student obdrží dvě otázky, na jejichž odpovědi má vymezený časový prostor. Dovednosti studenta jsou ověřovány na základě vypracování semestrální práce.
Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.
Požadavky na ukončení (váha):
Vypracování semestrální práce 30%
Závěrečná zkouška: 70%.

Osnovy výuky

Základní tématická náplň přednášek je následující:
Pojem jakosti a jeho vývoj,
Národní politika podpory jakosti
Smyčka jakosti.
Základní metody řízení jakosti (FMEA, QFD, Cyklus P – D – C – A, Deník kvality, Analýza spolehlivosti ).
Úloha lidského činitele v jakosti
Spokojenost zákazníků
- Systémy řízení jakosti (ISO 9000, TQM, ISO 14 000, EFQM)
- Ekonomika jakosti
- Strategie jakosti podniku
- Certifikace

Učební cíle

Hlavním cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy potřebné pro řízení jakosti podniku. K tomu je nutné zvládnout moderní postupy a metody řízení jakosti nutné pro TOP management firmy.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech.

Základní literatura

BARTES, F. Jakost v podniku. Studijní text pro kombinovanou formu studia. Učební texty vysokých škol. Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2007. 90 s. ISBN 978-80-214-3362-5. (CS)
FREHR, H.U. Total Quality Management. Brno: Unis publishing, 1995. ISBN 3-446-17135-5. (EN)
NENADÁL, J. a kol. Moderní systémy řízení jakosti. Praha: Management Press, 1998. ISBN 80 - 85943 - 63 - 8. (CS)
VEBER, J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada Publishing, 2002. 164 s. ISBN 80 - 247 - 0194 - 4. (CS)

Doporučení literatura

VEBER,J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada Publi... (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-SI magisterský navazující

    obor MGR-IM , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní tématická náplň přednášek je následující:
Pojem jakosti a jeho vývoj,
Národní politika podpory jakosti
Smyčka jakosti.
Základní metody řízení jakosti (FMEA, QFD, POKA – YOKE, FTA, Cyklus P – D – C – A, Deník kvality, Analýza spolehlivosti ).
Úloha lidského činitele v jakosti
Spokojenost zákazníků
Systémy řízení jakosti (ISO 9000, TQM, ISO 14 000, EFQM)
Ekonomika jakosti
Strategie jakosti podniku
Certifikace

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování zadaných úkolů. Osnova cvičení je následující:
Pojem jakosti a jeho vývoj,
Národní politika podpory jakosti
Smyčka jakosti.
Základní metody řízení jakosti (FMEA, QFD, POKA – YOKE, FTA, Cyklus P – D – C – A, Deník kvality, Analýza spolehlivosti ).
Úloha lidského činitele v jakosti
Spokojenost zákazníků
Systémy řízení jakosti (ISO 9000, TQM, ISO 14 000, EFQM)
Ekonomika jakosti
Strategie jakosti podniku
Certifikace.
Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).