Detail předmětu

Strategický management

FP-PsmtPAk. rok: 2012/2013

Strategické řízení firmy v tržním - konkurenčním prostředí lze označit za životně důležitý aspekt potenciálního úspěchu firmy. Rozhodnutí o strategii firmy, má-li zvolená strategie přivést firmu k požadovanému cíly, musí vycházet z důkladné strategické analýzy. Teprve na jejím základě lze generovat možná řešení, vybrat a implementovat optimální variantu. V rámci procesu strategické řízení pak management firmy hodnotí faktory jako jsou disponibilní zdroje, poslání a cíle a externí a interní prostředí firmy. Takto pojímaná a vytvořená strategie, se může stát solidním základem konkurenceschopnosti firmy.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou seznámeni s procesem strategického řízení ve firmě a principy strategického myšlení. Budou seznámeni s analytickými postupy pro strategickou analýzu interních i externích faktorů. Naučí se postupu pro formulaci strategií založeném na hierarchické struktuře strategií - corporate, business, funkční. a horizontální strategie. Naučí se jak postupovat při výběru, realizaci a hodnocení strategie.

Prerekvizity

Studenti musí mít základní znalosti postupů v oblasti plánování, organizování, stimulace a kontroly. Je třeba aby se orientovali v základních funkcích podniku. Vyžaduje se znalost běžných marketingových metod.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro absolvování předmětu je rozhodující splnění dvou podmínek - řešení případové studie a úspěšné absolvování závěrečného testu. Bodování jednotlivých částí je následující:
• Případová studie je hodnocena maximálně 40 body dle úrovně zpracování.
• Závěrečný test bude mít 10 otázek s volitelnými odpověďmi a až e a čtyři otevřené otázky. U otázek s volitelnými odpověďmi bude pouze jedna odpověď správná. Správná odpověď je hodnocena 2 body, špatná odpověď -1 bodem a žádná odpověď 0 body. Otevřené otázky jsou hodnoceny každá maximálně 10 body. Maximální počet bodů z testu je 60.
Celkový maximální počet bodů, při 100% splnění obou podmínek je 100. Výsledná klasifikace se odvíjí od počtu získaných bodů a je v souladu s ECTS. Pro absolvování předmětu je třeba získat minimálně 50 bodů. Při nedostatečném počtu bodů, případně při potřeba získat lepší hodnocení mají studenti možnost využít ústní zkoušky.

Při zpracování případové studie studenti řeší v týmech jednu ze zadaných variant případové studie. Složení týmů a zvolenou případovou studii je třeba zaslat elektronicky nejpozději do konce 5. týdne semestru. Jednotlivá zaměření studií jsou postupně řešena na cvičeních dle časového harmonogramu. Studie řeší strategické aspekty chování konkrétních firem v daných odvětvích, případně se zaměřuj na zpracování strategické analýzy firmy a návrhu formulace strategie a její realizace firmy. Studie je prezentována a obhajována na cvičení určeném časovým harmonogramem. Studenti odevzdají písemné zpracování studie spolu s podklady pro jeho prezentaci, ve formě prijmeni_prijmeni_prijmeni..._prijmeni.doc, prijmeni_prijmeni_prijmeni..._prijmeni.ppt případně prijmeni_prijmeni_prijmeni..._prijmeni.pdf. Tyto podklady je třeba odevzdat nejpozději do termínu určeného cvičícím. Pozdní odevzdání je penalizováno stržením 10 bodů z celkového hodnocení. Zpracování, odevzdání a prezentování případové studie je současně podmínkou pro udělení zápočtu. Formální požadavky na zpracování (titulní strana, citace, přehled použitých zdrojů, označení obrázků a tabulek apod.) jsou obdobné jako u diplomových prací.

Osnovy výuky

P-1 Popis a charakteristika procesu strategického řízení firmy
P-2 Možné způsoby tvorby cílů ve firmě, tři úrovně strategie,SBU
P-3 Struktura analytických postupů. Obecné a oborové okolí firmy
P-4 Konkurence a konkurenční prostředí, konkurenční prostor
P-5 Postupy analýzy interních faktorů, analýzy zdrojů, konkurenční výhoda, základní kompetence
P-6 Formulace strategie, hierarchie strategie, Porterovy generické strategie
P-7 Diverzifikace, podstata akvizice, fůzí, joint-venture a franchising, strategie internacionalizace
P-8 Faktory ovlivňující výběr strategie, metody výběru, implementace a hodnocení strategie
P-9 Strategické vůdcovství, organizační aspekty realizace strategie
P-10 Alternativní přístupy k formulaci strategie, Specifika strategického řízení různých typů organizací

Učební cíle

Cílem kurzu je seznámit studenty s procesem strategického řízení firem v tržním a konkurenčním prostředí. Důraz je kladen na vysvětlení principu analytických metod a možností jejich aplikace a tvorbu strategie a její realizace.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na cvičeních je kontrolovaná. Povinná je účast na prezentačním cvičení. Účast na přednáškách je doporučená.

Základní literatura

HITT, M.A. - IRELAND, R.D. - HOSKISSON, R.E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307 (EN)
JOHNSON, G. - SCHOLES, K. Cesty k úspěšnému podniku. Přel. Z. Strnad. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2000. 803 s. Přel. z: Exploring Corporate Strategy. ISBN 80-7226-220-3 (CS)
KEŘKOVSKÝ, M. - VYKYPĚL, O. Strategické řízení. 1. vyd. Brno: VUT v Brně Fakulta podnikatelská, 1998. 157 s., ISBN 80-214-1111-2 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-PFO , 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

20 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

P-1 Popis a charakteristika procesu strategického řízení firmy
P-2 Možné způsoby tvorby cílů ve firmě, tři úrovně strategie,SBU
P-3 Struktura analytických postupů. Obecné a oborové okolí firmy
P-4 Konkurence a konkurenční prostředí, konkurenční prostor
P-5 Postupy analýzy interních faktorů, analýzy zdrojů, konkurenční výhoda, základní kompetence
P-6 Formulace strategie, hierarchie strategie, Porterovy generické strategie
P-7 Diverzifikace, podstata akvizice, fůzí, joint-venture a franchising, strategie internacionalizace
P-8 Faktory ovlivňující výběr strategie, metody výběru, implementace a hodnocení strategie
P-9 Strategické vůdcovství, organizační aspekty realizace strategie
P-10 Alternativní přístupy k formulaci strategie, Specifika strategického řízení různých typů organizací

Cvičení

10 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Procvičování metod strategické analýzy
Přístupy k formulaci strategie
Řešení případových studií