Detail předmětu

Jaderná chemie

FCH-BCO_JCHAk. rok: 2012/2013

Definice, obsah jaderné chemie, základní vlastnosti radionuklidů a ionizujícího záření, radioaktivita, radioaktivní přeměny, jaderné reakce, ionizující záření a radionuklidy v životním prostředí. Využití radionuklidů a ionizujícího záření, technologie jaderné chemie.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Výsledky učení předmětu

Po absolvování tohoto předmětu studenti:

1. Budou znát definici a obsah jaderné chemie
2. Budou chápat základní vlastnosti radionuklidů a ionizujícího záření
3. Budou obeznámeni s pojmem radioaktivita, s procesy radioaktivní přeměny, s jadernými reakcemi, vznikem ionizujícího záření
4. Budou informování o výskytu radionuklidů v životním prostředí, o využití radionuklidů a ionizujícího záření
5. Budou seznámeni s technologiemi jaderné chemie.

Prerekvizity

fyzika, matematika

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Klasifikovaný zápočet na základě úspěšného zvládnutí zápočtového písemného testu.

Osnovy výuky

1. Jednotky a veličiny, kvantově mechanický popis atomového jádra, slupkový model, magnetický moment atomového jádra, kapkový model
2. Vazební energie, radioaktivita alfa, beta, gama, časový zákon radioaktivních přeměn, přeměnové řady, aktivita
3. Interakce záření v látkách, interakce nabitých částic, fotonů a neutronů, jaderné reakce a jejich energetická bilance
4. Interakce jádra s magnetickým polem a jeho využiti ke zobrazování, pružný a nepružný rozptyl, radiační záchyt, promptní neutron-gama aktivační analýza
4. Štěpení, jaderná syntéza, štěpná řetězová reakce řízená a neřízená, jaderný reaktor, jaderný reaktor řízený urychlovačem
5. Jaderná syntéza řízená a neřízená, jaderné zbraně štěpné a fúzní
6. Chemické důsledky jaderných reakcí, biologické účinky záření.

Učební cíle

Cílem předmětu je rozšířit a prohloubit základy získané v předchozím studiu. U studentů vytvořit přiměřené předpoklady pro hlubší pochopení podstaty složitých technických a přírodních jevů včetně moderních technologií. Předmět má tak přispět k zvládnutí souvisejících a navazujících předmětů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Pro kombinovanou formu studia je forma ústní konzultace v rozsahu přednášek.

Základní literatura

G.R.Choppin, J.Rydberg: Nuclear Chemistry, , 0 (CS)
J.Hála: Radioaktivita, ionizující záření, jaderná energie, , 0 (CS)
V.Majer a kolektiv: Základy jaderné chemie, , 0 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Konzultace v kombinovaném studiu

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor