Detail předmětu

Psychologie krizových situací

FCH-BCV_PKSAk. rok: 2012/2013

Předmět má přispět ke zvýšení sociálně-psychologické kompetence studentů v krizových situacích. Analýza psychologických aspektů chování člověka ve stresových situacích. Metodika řešení stresových situací, kdy je člověk na pokraji svých sil v nebezpečném prostředí. Psychologická příprava příslušníků zásahových jednotek. Orgány realizující psychologickou přípravu a řešení psychologických následků mimořádných a krizových situací.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti získají základní znalosti o osobnosti ve spojení s okolím a přehled sociologických základů života společnosti.

Prerekvizity

Základní znalosti z oblasti humanitních věd na úrovni střední školy.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení klasifikovaného zápočtu : Studenti složí 2 písemné testy (psychologická část + sociologická část) a musí získat stanovené minimum bodů v každém z testů. V rámci samostatné přípravy zvládnout úvod do psychologie, chování jedince a skupiny za mimořádné situace, stres.

Osnovy výuky

Osobnost člověka. Psychické procesy, vnímání, paměť, pozornost, myšlení. Psychické vlastnosti, temperament, charakter, schopnosti. Sociální komunikace, aktivní naslouchání, strategie řešení konfliktů. Asertivní chování, zásady asertivity, techniky asertivního jednání. Typologie společenských skupin, role, pozice, prestiž, status, normy, hodnoty, sociální kontrola, kultura, socializace. Soudobá česká společnost. Sociologie rodiny, sociologie práce, pracovní spokojenost. Praktické využití metod a technik sociologického výzkumu v praxi různých oborů (např.dotazník aj.).Analýza psychologických aspektů chování člověka ve stresových situacích. Metodika řešení stresových situací. Psychologická příprava příslušníků zásahových jednotek. Orgány realizující psychologickou přípravu a řešení psychologických následků mimořádných a krizových situací. Psychologická operace.

Učební cíle

V psychologické části studenti získají přehled o základních osobnostních předpokladech, které podmiňují chování člověka v běžném životě a v mimořádných a stresových situacích, v pracovní činnosti a seznámí se s nejdůležitějšími sociálně-psychologickými aktivitami, probíhajícími v rámci komunikace s okolím.
Hlavním cílem sociologické části předmětu je poskytnout posluchačům sociologický pohled na sociálně ekonomické prostředí a seznámit je se základními sociologickými problémy

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Výuka je presenčně přednášena v rámci semestru ve 2 hodinových přednáškách. Studenti mají k dispozici elektronicky zpracované přednášky. Účast na výuce není kontrolována

Základní literatura

BOHUMILA BAŠTECKÁ A KOL.: Terénní krizová práce : psychosociální intervenční týmy. Grada, Praha 2005. (CS)

Doporučená literatura

JOSHI VINAY.: Stres a zdraví. Portál, Praha 2007. (CS)
KENNERLEYOVÁ HELEN: Jak zvládat úzkostné stavy (Psychologické metody a praktický nácvik). Portál, Praha 1998. (CS)
PRAŠKO JÁN; HÁJEK TOMÁŠ; PAŠKOVÁ BEATA.: Stop traumatickým vzpomínkám. Portál, Praha 2003. (CS)
SMÉKAL VLADIMÍR: Pozvání do psychologie osobnosti. H+P, Brno 2004. (CS)
TOŠNER JIŘÍ; SOZANSKÁ OLGA.: Dobrovolníci a metodika práce s nimi. Portál, Praha 2006. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor