Detail předmětu

Úvod do obecné psychologie II.

FEKT-BUP2Ak. rok: 2012/2013

Absolvování kurzu vede k osvojení tradičních i moderních teorií a vědeckých poznatků kognitivní psychologie. Tato znalost přispívá k celostnějšímu chápání funkce lidského mozku a psychiky. Přednášky se zaměřují především na oblast lidského myšlení, usuzování a rozhodování, na oblast lidské tvořivosti, vztahu lidské a umělé inteligence. Součástí přednášek je též problematika vývoje poznávacích procesů, a dále psychologie motivace, emocí a psychologie vůle.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Absolvování kurzu vede k osvojení tradičních i moderních teorií a vědeckých poznatků kognitivní psychologie. Tato znalost přispívá k celostnějšímu chápání funkce lidského mozku a psychiky. Aplikace poznatků z kognitivní psychologie může být pro posluchače zajímavá s ohledem na využití v oblasti vývoje nových elektrotechnologií a informačních systémů.

Prerekvizity

Doporučeno absolvování předmětu BUPS1, není však nutné.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Zkouška. Písemný test.

Osnovy výuky

1. Jazyk v kognitivně psychologických souvislostech
2. Jazyk a myšlení
3. Řešení problémů a tvořivost
4. Usuzování a rozhodování
5. Lidská a umělá inteligence
6. Kognitivní vývoj
7. Principy motivace
8. Emoce a city
9. Vůle

Učební cíle

Absolvování kurzu vede k osvojení tradičních i moderních teorií a vědeckých poznatků kognitivní psychologie. Tato znalost přispívá k celostnějšímu chápání funkce lidského mozku a psychiky. Aplikace poznatků z kognitivní psychologie může být pro posluchače zajímavá s ohledem na využití v oblasti vývoje nových elektrotechnologií a informačních systémů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Prezence v rozsahu 75%.

Základní literatura

Plháková, A.: Učebnice obecné psychologie. Praha, Academia, 2003.
Sternberg, R.J.: Kognitivní psychologie. Praha, Portál, 2002.

Doporučená literatura

Nakonečný, M.: Motivace lidského chování. Praha, Academia, 1996.
Piaget, J.: Psychologie inteligence. Praha, Portál, 1999.
Ruisel, I.: Základy psychologie inteligence. Praha, Portál, 2000.
Stuchlíková, I.: Základy psychologie emocí. Praha, Portál, 2002.
Thagard, P.: Úvod do kognitivní vědy. Mysl a myšlení. Praha, Portál, 2001.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-B bakalářský

    obor B-AMT , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-MET , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-TLI , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-SEE , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-EST , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor