Detail předmětu

Therapeutic and prothetic instruments

FEKT-CTPTAk. rok: 2012/2013

Principy a konstrukční řešení přístrojů a systémů užívaných v terapii a chirurgii - elektrická stimulace tkání a orgánů, magnetoterapie, využití ionizujícího a neionizujícího záření, ultrazvuku, nízkých teplot. Podporaa a náhrada orgánů.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Znalost základních principů a konstrukčních řešení elektronických systémů využívaných v terapii, chirurgii, při náhradě orgánů.

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni středoškolského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

Úvod do terapie, fyzikální terapie. Základy biofyziky a fyziologie pro elektroterapii. Elektrická stimulace tkání, účinky elektrické stimulace. Biofeedback. Magnetoterapie. Ultrazvuková terapie, aerosologie. Vysokofrekvenční ohřev tkání, diatermie. Kryochirurgie. Radioterapie nuklidy, urychlenými elektrony. Využití světelného záření v terapii. Podpora funkce ledvin, hemodialýza. Podpora a náhrada smyslových orgánů.

Učební cíle

The principle and construction of instruments used in therapy and surgery - electrical stimulation, magnetotherapy, ionizing and non ionizing radiation, ultrasound and low temperature. Support and substitution of organs.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Bronzino JD et al: The Biomedical Engineering Handbook. CRC Press,Boca Raton 2000
Kline Iet al: Handbook of Biomedical Engineering. Academic Press,San Diego 1988
Robertson V, Ward A, Low J, Reed A: Electrotherapy explained: principles and practice. Elsevier, 2006

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-BC bakalářský

    obor BC-MET , 3 ročník, letní semestr, volitelný oborový
    obor BC-EST , 3 ročník, letní semestr, volitelný oborový
    obor BC-AMT , 3 ročník, letní semestr, volitelný mimooborový

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod, fyzikální terapie
2. Základy biofyziky a fyziologie pro elektroterapii
3. Elektrická stimulace tkání - kardiostimulátory,
4. Elektrická stimulace tkání - gastrostimulátory, neurostimulátory
5. Biofeedback obecně, myofeedback, IMF terapie
6. Magnetoterapie
7. Ultrazvuková terapie, aerosologie.
8. Vysokofrekvenční ohřev tkání, diatermie
9. Kryochirurgie, princip a technická řešení zařízení
10. Radioterapie nuklidy, urychlenými elektrony
11. Využití světelného záření v terapii
12. Podpora funkce ledvin, hemodialýza a hemofiltrace
13. Podpora a náhrada smyslových orgánů

Laboratorní cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1) Laboratorní řád, organizace výuky, seznámení s realizačními úlohami I
2) seznámení s realizačními úlohami II
3) 1. úloha: realizace gastrostimulátoru na nepájivém poli
4) 2. úloha: IMF terapie
5) 3. úloha: Plánování radioterapie
6) 4. úloha: dynamický vertikalizátor
7) 5. úloha: Návrh kardiostimulátoru on Demand - realizace v LabView
8) 6. úloha: Návrh sluchadla - realizace v LabView
9) 7. úloha: generátor stimulačních impulsů - realizace v LabView
10) 8. úloha: biofeedback - realizace v LabView
11) Náhradní cvičení
12) Zápočtový test