Detail předmětu

Kultura projevu a tvorba textů

FEKT-LKPTAk. rok: 2012/2013

Kurz nabízí teoretické seznámení se zásadami efektivní společenské komunikace a prezentace, zájemcům z řad studentů poskytne i praktické informace z oblasti tvorby učebních textů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Principy vedení efektivní komunikace, normy společenské etikety, historie řečnictví, zásady hlasové hygieny, postup a realizace formální prezentace, psaní osobní korespondence, normy tvorby učebních textů

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni bakalářského studia.
Předmět si nemohou zapsat posluchači, kteři absolvovali tento předmět již v bakalářském studiu pod zkratkou BKTP.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

I. Komunikace
II. Společenská etiketa
III. Rétorika
IV. Prezentace
V. Tvorba textů

Učební cíle

Absolvování kurzu vede k osvojení základních norem společenské etikety, rozšíření rejstříku vlastních komunikačních a prezentačních dovedností v oblasti mluveného i psaného projevu, to vše se zřetelem k využití ve výchovně vzdělávací praxi.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Hierhold, E.: Rétorika a prezentace. Praha, Grada Publishing, 2005.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-ML magisterský navazující

    obor ML-EEN , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML-EEN , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML-KAM , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML-KAM , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML-BEI , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML-BEI , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML-SVE , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML-SVE , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML-MEL , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML-MEL , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML-EST , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML-EST , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML-EVM , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML-EVM , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML-TIT , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML-TIT , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-ML1 magisterský navazující

    obor ML1-EVM , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML1-EVM , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML1-TIT , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML1-TIT , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML1-KAM , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML1-KAM , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML1-BEI , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML1-BEI , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML1-SVE , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML1-SVE , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML1-EST , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML1-EST , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML1-MEL , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML1-MEL , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML1-EEN , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor ML1-EEN , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Informace a jejich sdělování
Komunikační modely
Složky komunikace
Řešení typových pedagogických situací
Model asertivních dovedností
Vyrovnání se s kritikou a asertivní výchovné působení
Základy verbálního projevu s psychologického hlediska
Význam hlasu a sluchu v rétorice
Osobnost řečníka
Příprava přednášky, diskusního příspěvku, referátu, koreferátu
Text jako složka pedagogické komunikace
Teoretické problémy srozumitelného textu
Strategie utváření srozumitelného textu

Cvičení odborného základu

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

2Posuzování vlastností textu podle jednotlivých kritérií srozumitelnosti
2Trénink strategií směřujících ke zvýšení srozumitelnosti
Trénink v didaktické transformaci různých typů existujících textů
Trénink samostatné tvorby lehce srozumitelných textů a jejich posouzení
Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.