Detail předmětu

Němčina pro pokročilé

FAST-BYN4Ak. rok: 2012/2013

Gramatika: přídavná jména (tvoření, vazby s předložkami, postavení ve větě), slovesa s předložkami, tvoření sloves pomocí předpon, pořádek slov ve větě hlavní a ve větách vedlejších, shrnutí minulých časů, zápor, rod a množné číslo podstatných jmen, složená podstatná jména a zpodstatňování

Slovní zásoba: vlastnosti a vzhled, jak se učit nová slovíčka, on-line učení, formální a soukromý dopis, cestování, prohlídka města, popis budovy, turistické informace, konverzace s přáteli, nakupování a reklamace, láska, popis fotografie, vyjadřování domněnek

Jazyk výuky

čeština

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Ústav společenských věd (SPV)

Výsledky učení předmětu

Student bude schopen porozumět složitějším německým textům a poslechům a dokáže zvládnout i náročnější komunikační situace na pokročilé úrovni (úroveň B2 dle SERR). Dokáže se spontánně, plynule a přesně vyjadřovat a využívat složitější obraty a fráze. Student bude ovládat řadu složitějších gramatických jevů, mj. přídavná jména (tvoření, vazby s předložkami, postavení ve větě), slovesa s předložkami, tvoření sloves pomocí předpon, pořádek slov ve větě hlavní a ve větách vedlejších, minulé časy, zápor, rod a množné číslo podstatných jmen, složená podstatná jména a zpodstatňování. Také zvládne slovní zásobu k tématům: vlastnosti a vzhled, jak se učit nová slovíčka, on-line učení, formální a soukromý dopis, cestování, prohlídka města, popis budovy, turistické informace, konverzace s přáteli, nakupování a reklamace, láska, popis fotografie a vyjadřování domněnek. Bude schopen vyjadřovat se abstraktněji a bude umět prezentovat a obhájit své názory.

Prerekvizity

Studenti by měli ovládat gramatiku a slovní zásobu probíranou v předmětech BYN1, BYN12, BYN2, BYN22, BYN3 a BYN32. Z gramatiky by měli mj. ovládat vztažné věty s předložkou, zpodstatnělá přídavná jména, různé typy vedlejších vět, Partizip I a II jako přídavné jméno, dvoudílné předložky a budoucí čas Futur I. Měli by být schopni plynule konverzovat o běžných tématech a porozumět srozumitelnému slovnímu projevu, mluvenému i psanému. Měli by být schopni vyjadřovat se srozumitelně, bez větších gramatických chyb.

Korekvizity

Žádné.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT. Procvičování gramatiky a slovní zásoby probíhá interaktivní formou s důrazem na konverzaci. Důraz je kladen také na rozvoj komunikačních a poslechových dovedností pomocí interaktivních audiovizuálních technologií, LMS Moodle a SmartBoard.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro úspěšné absolvování předmětu je nezbytná pravidelná docházka (max. 3 absence za semestr) a aktivní účast v hodinách.

Osnovy výuky

1. týden - spojka trotzdem, Konjunktiv II. pomocných a některých modálních sloves, téma: přání a návrhy
2. týden - skloňování adjektiv po neurčitém členu, téma: víkendové aktivity, popis předmětů
3. týden - druhý a třetí stupeň a předložky als a wie, téma: srovnávání
4. týden - trpný rod v přítomném čase, téma: odborné postupy
5. týden - skloňování adjektiv po určitém členu, téma: telefonní rozhovory
6. týden - tázací zájmeno Was für ein?, slovotvorné předpony a přípony, předložky místa, téma: popis cesty
7. týden - spojka deshalb, slovotvorné přípony u adjektiv, téma: dopravní zprávy, počasí
8. týden - předložky místa, skloňování adjektiv bez členu, téma: inzeráty
9. týden - předložka ohne, časové předložky, nepřímé otázky s tázacím zájmenem, téma: psaní pohledu, v bance
10. týden - nepřímé otázky s ob, sloveso lassen, téma: služby
11. týden - shrnutí minulých časů, opakování, diminutiv -chen, téma: mluvíme o minulosti
12. týden - opakování souvětí souřadného a podřadného, téma: statistiky, životní příběh

Učební cíle

Schopnost porozumět i složitějším textům a poslechům,
prezentace informací z různých mluvených a psaných zdrojů,
spontánní, plynulé a vcelku přesné vyjadřování,
pružné a účinné používání jazyka pro společenské, studijní a pracovní účely
výstupní úroveň dle SERR: B1 vyšší

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Doporučená literatura

Perlmann-Balme, Michaela a kol.: Em neu (Niveaustufe B2). Ismaning: Hueber Verlag, 2005. ISBN 3-19-001695. (DE)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-P-C-GK bakalářský

    obor G , 2 ročník, letní semestr, doporučený kurs

  • Program B-P-C-SI bakalářský

    obor VS , 2 ročník, letní semestr, doporučený kurs

  • Program B-P-C-ST bakalářský

    obor VS , 2 ročník, letní semestr, doporučený kurs

  • Program B-K-C-GK bakalářský

    obor G , 2 ročník, letní semestr, doporučený kurs

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. týden - přídavná jména, jejich postavení ve větě a koncovky / lidé, vlastnosti
2. týden - vazba přídavných jmen s předložkami, tvoření přídavných jmen / popis vzhledu a povahy
3. týden - slovesa s předložkami / jak se učit nová slovíčka
4. týden - tvoření sloves pomocí předpon / online-učení, formální dopis
5. týden - pořádek slov ve větě hlavní, větné členy / cestování, prohlídka města
6. týden - pořádek slov v různých typech vedlejších vět / turistické informace, popis budovy
7. týden - opakování probrané gramatiky / konverzace s přáteli, soukromý dopis kamarádovi
8. týden - shrnutí minulých časů / nakupování
9. týden - zápor s částicí "nicht" a zájmenem "kein" / reklamace
10. týden - rod a množné číslo podstatných jmen / láska
11. týden - složená podstatná jména a zpodstatňování / popis fotografie, vyjadřování domněnek
12. týden - opakování