Detail předmětu

Marketing ve stavebnictví

FAST-BV12Ak. rok: 2012/2013

Marketing jako podnikatelská filozofie. Strategický marketing. Analýza trhu, okolí konkurence. SWOT analýza, analýza příležitostí firmy a ohrožení. Stanovení cílů podniku. Typové varianty marketingových strategií. Význam trhu. Marketingový mix. Výrobková politika. Distribuční politika. Komunikační politika.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Ústav stavební ekonomiky a řízení (EKR)

Výsledky učení předmětu

Výsledky obsahují jednak všeobecné ukazatele, které slouží k rychlému zhodnocení zakázek a dále detailní zhodnocení nejrůznějších aspektů marketingu ve stavebnictví. Získání širokého spektra znalostí z oblasti marketingu, s orientací na současné pojetí této podnikatelské filosofie ve stavebnictví. Výklad je prokládán příklady firem, které kladou důraz na uspokojování potřeb zákazníků. Předmět je orientován na seznámení studentů s řadou pojmů a přístupů, na zvládnutí marketingové terminologie a na získání přehledu a praktických zkušeností. Znalost schopností pracovat v oblasti distribuční politiky, získávání zakázek a příležitostí ve stavební výrobě.

Prerekvizity

Znalosti principů ekonomiky stavebního podniku.

Korekvizity

Nejsou požadovány

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky absolvování zkoušky:
a) písemná část – sada otázek zaměřených na všeobecné znalosti a jejich
aplikace, celkový zisk 100 bodů, budou stanoveny limity pro jednotlivé
stupně hodnocení; limit pro postup k ústní části zkoušky - 50 bodů
b) ústní část- doplněk k písemné zkoušce s cílem prokázat hlubší
porozumění problematice
Podmínky pro získání zápočtu:
1. Docházka – Max 2 absence. Jinak nebude v žádném případě udělen zápočet.
2. Seminární práce

Osnovy výuky

1. Úvod do průmyslového marketingu
2. Základní pojmy a principy
3. SWOT analýza českého stavebnictví, definice a příklady využití
4. Tržní prostředí a reprodukční proces
5.-6. Specifikace marketingu pro stavebnictví
7.-8. Strategické rozhodovací procesy, strategické postupy uplatňované ve firemní praxi
9.-10. Marketingový výzkum – metody a postupy
11. Marketingově řízené firmy – východiska a zásady
12. Marketingový audit stavební firmy
13. Uplatňované prvky komunikačního mixu ve stavebnictví

Učební cíle

Získání schopností pracovat v oblasti distribuční politiky, získávání zakázek a příležitostí ve stavební výrobě

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Cooper John, Lane Peter: Marketingové plánování. Praha: GRADA Publishing, a.s., 1999. ISBN 80-7169-641-2. (CS)
Horáková Helena: Strategický marketing. Praha: GRADA Publishing, a.s., 2000. ISBN 80-7169-996-9. (CS)
Jerome Mc. Carthy , William Perreault, Jr.: Applications in Basic Marketing. IRWIN, Boston, 1995. ISBN-10: 0072521341. (EN)
Jerome Mc. Carthy, William Perreault, Jr.: Basic Marketing - A Global-Managerial Approach. IRWIN, Boston, 1993. ISBN 80-85605-29-5. (EN)
Kotler Philip: Marketing a management. Praha: GRADA Publishing, a.s., 2001. ISBN 80-247-0016-6. (CS)
Kotler, Philip: Marketing podle Kotlera. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-010-4. (CS)
Pleskač Jiří, Soukup Leoš: Marketing ve stavebnictví. Praha: GRADA Publishing, a.s., 2001. ISBN 80-247-0052-2. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-P-E-SI bakalářský

    obor E , 4 ročník, letní semestr, povinný

  • Program B-K-C-SI bakalářský

    obor E , 4 ročník, letní semestr, povinný

  • Program B-P-C-ST bakalářský

    obor E , 3 ročník, letní semestr, povinný

  • Program B-P-C-SI bakalářský

    obor E , 4 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do průmyslového marketingu
2. Základní pojmy a principy
3. SWOT analýza českého stavebnictví, definice a příklady využití
4. Tržní prostředí a reprodukční proces
5.-6. Specifikace marketingu pro stavebnictví
7.-8. Strategické rozhodovací procesy, strategické postupy uplatňované ve firemní praxi
9.-10. Marketingový výzkum – metody a postupy
11. Marketingově řízené firmy – východiska a zásady
12. Marketingový audit stavební firmy
13. Uplatňované prvky komunikačního mixu ve stavebnictví

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Organizace předmětu, vysvětlení podstaty seminární práce a její presentace
2. Zadání dotazníkového šetření
3. Sběr dat
4. Sběr dat
5. Představení jednotlivých firem, Definování marketingových potřeb podniku
• Segmentace
• Označení potřeb
• Definování technologii
6. Situační analýza
• marketingová analýza potřeb
• zmapování (výčet) konkurence
• analýza konkurence
• analýza trendů
• analýza mezinárodních vztahů
• silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby (SWOT)
7. Konzultace ke zpracovávanému úkolu
8. Shrnutí a strategie
• východiska k plánování
• portfolio a analýza trhu
• atraktivita a konkurenceschopnost
• výhody vlastního podniku
9. Konzultace ke zpracovávanému úkolu
10. Strategie podniku a aplikování marketingového plánu
• strategické cíle
• alokace zdrojů
• vlastní pozice
• definování konkurenceschopnosti
• časový harmonogram
11. Konzultace ke zpracovávanému úkolu
12. Prezentace marketingového plánu zápočet
13. Opravný termín presentace, zápočet