Detail předmětu

Etika v podnikání

FAST-CZ52Ak. rok: 2012/2013

Souvislost etiky, ekonomie a filozofie, historický vývoj etiky, přehled základních etických směrů a paradigmat, osobnosti v dějinách etiky, přínos etických kategorií pro život, historicko-vývojové proměny etiky, inspirace etiky pro ekonomii, nové koncepce etiky, etika a morálka, společenské události a etika, vztahy mezi etikou a podnikáním, ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus, úvod do etiky managementu, manažer a etika, strategie firmy a etika, etika ve filozofii firmy, etika ve firemní kultuře, etický management, etický kodex, etický auditing, morální vývoj osobnosti manažera, etičnost firemní kultury, etická dilemata v práci manažerů, neetické projevy jednání, korupce, lobbování, způsoby řešení.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Ústav společenských věd (SPV)

Výsledky učení předmětu

Znalost etiky jako společenskovědního předmětu. Orientace v teoretickém vymezení etiky a historickém vývoji etických koncepcí. Pochopení přínosu společenskovědního uvažování v ekonomickém oblasti. Schopnost aplikovat získané znalosti, vědomosti a dovednosti v profesním i osobním životě. Znalost etických principů a jejich souvislostí s podnikáním. Pochopení humanizační přeměny firemní kultury, osobnosti manažera i firemní strategie. Dovednost nového přemýšlení nad ekonomickými zásadami podnikání pohledem etické dimenze.

Prerekvizity

Předmět navazuje na znalosti získané ve středoškolském vzdělání v předmětu "Základy společenských věd" nebo "Občanská nauka", proto se k jeho studiu nepožadují žádné další technické a ekonomické znalosti, vítána je znalost základů práva, psychologie, sociologie, filozofie, event. historie, zájem o etická témata, pozorování a poznávání společnosti, propojení etiky s ekonomií, základní penzum z psychologie a sociální psychologie.

Korekvizity

Znalost základů ekonomických teorií, pochopení fungování trhu a tržních mechanismů, orientace v ekonomických směrech v historii a dnes, osobnosti světové a české ekonomie, firemní kultura a strategie, styly řízení, veřejná správa, sociálně psychologické charakteristiky manažera, řízení týmů, sociální komunikace, vedení porad, zásady správné prezentace, public relations, reklama a manipulace.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT. Výklad učiva metodou slovní na přednáškách doprovázených obrazovým materiálem. Nosná teoretická témata jsou obohacena doplňujícími rozšiřujícími tématy dle zájmu studentů, přičemž každý student si individuálně připraví prezentaci na vybrané téma z oblasti etiky, ve které uceleně zachytí vybraný etický problém v praxi.

Způsob a kritéria hodnocení

Studenti prokáží orientaci v teoretické i aplikované pedagogice formou písemky z teoretické části učiva. Zároveň zpracují prezentaci na zvolené téma z etiky, ve které zachytí vybraný etický problém. Celkové hodnocení studenta sestává z prověření znalosti teorie (60%) a z prezentace, ve které student prokáže schopnost popsat, analyzovat a uchopit problém z oblasti etiky (40%).

Osnovy výuky

1. Vývoj etiky ve filozofii, vývojový přehled.
2. Koncepce etiky, tradiční a moderní pojetí.
3. Proměny vztahu etiky a podnikání. Pozitivismus, existencialismus, materialismus.
4. Firemní kultura a identita, smysl etiky v managementu.
5. Význam etiky, psychologie a sociologie pro ekonomické přemýšlení.
6. Vztahy mezi etikou, ekonomií a podnikání.
7. Směry v etice: Ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus, neoliberalismus
8. Etika managementu a podnikání, podstata a význam.
9. Manažer a etika - perspektivy, proměny.
10. Strategie firmy a etika, etika jako strategie?
11. Filozofické aspekty etiky, filozofie podnikání v současnosti.
12. Modernismus a postmodernismus v etice, firemní strategie.
13. Sebezkušenostní cvičení v oblasti etiky a managementu.

Učební cíle

Orientace v předmětu, schopnost aplikovat získané znalosti, vědomosti a dovednosti v profesním i osobním životě.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

ARZENBACHER, Arno: Úvod do etiky. Praha, Academia, 2001. ISBN 80-200-0953-1.
LINDR, Jaroslav: Etika v podnikání. M01 Nástin etiky, M02 Etická firemní strategie, M03 Implementace etiky. Brno: FAST, 2007. (CS)

Doporučená literatura

BEDRNOVÁ, Eva a NOVÝ, Ivan: Psychologie a sociologie řízení. Praha, Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-169-0.
BRÁZDOVÁ, Dagmar: Zásady společenského chování. Praha: Road, 1991. ISBN 80-85385-09-0.
KÁRNÍKOVÁ, Jitka: Etika v podnikání a řídící práci. Praha, VŠE, 1997. ISBN 80-7079-524-7.
KOHOUTEK, Rudolf a ŠTĚPANÍK, Jaroslav: Psychologie práce a řízení. Brno: Cerm, 2000. ISBN 80-214-1552-5.
RIEGEL, Karel: Etika a psychologie v podnikání. Praha, Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1118-X.
SINGER, Peter: Practical ethics. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
ŠAFRÁNKOVÁ, Jana: Sociologie pro techniky. Praha: ČVUT, 1992. ISBN 80-01-00791-X. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-K-C-SI magisterský navazující

    obor V , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor E , 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program N-P-C-SI magisterský navazující

    obor E , 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program N-P-E-SI magisterský navazující

    obor E , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor V , 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program N-P-C-SI magisterský navazující

    obor V , 1 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do etiky. Význam etiky. Etika a filozofie, vývojový přehled.
2. Koncepce etiky. Tradiční a moderní pojetí. Dějiny etiky.
3. Významné etické směry a osobnosti v historii. Etika v antice a středověku.
4. Novověká etika, soudobé etické směry. Proměny vztahu etiky a podnikání. Pozitivismus, existencialismus, materialismus.
5. Směry v etice: ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus a neoliberalismus.
6. Základní prvky etických teorií. Firemní kultura a identita. Význam etiky pro ekonomické přemýšlení.
7. Vztah mezi etikou, ekonomií a podnikáním. Etika řízení lidí, osobní morálka a hodnoty firmy, eticko-profesní stránky manařera.
8. Etika managementu a podnikání, podstata a význam. Integrace etiky do podnikání. Společenská odpovědnost firem.
9. Manažer a etika - perspektivy a proměny. Morální rozvoj osobnosti manažera.
10. Strategie firmy a etika, etika jako strategie? Začlenění etiky do firemní strategie.
11. Etický kodex. Etický auditing firmy. Příklady etických kodexů. Neetické projevy jednání.
12. Praktické aspekty etiky, etické prvky ve stragegickém plánování. Modernismus a postmodernismus v etice, firemní strategie.
13. Sebezkušenostní cvičení v oblasti etiky a managementu. Eticko-společenský katechismus.