Detail předmětu
Studioengineering
FEKT-CSHEAk. rok: 2013/2014
Relations between subjective and objective characteristics of sound, audio signal transfer in electrical system. Mixing console: structure, channel strips, connection to busses, outputs, digital mixing desks, DJ mixers. Measurement and indication of level, spectrum and envelope of audio signals. Audio effects: equalizers, dynamic processors, room simulation, guitar effects, phase vocoder, spectral processing. Digital audio signal processing, A/D and D/A conversion, dithering, digital audio interfaces. Digital audio recording, hard disc recording, non-destructive editing, sound cards. Computer digital audio workstations, plug-in technology. Audio signal synthesis: additive, subtractive, and modulation methods, wavetable synthesis, mathematical modeling. Electronic music instruments, samplers. MIDI communication interface, devices, bus interconnection. Synchronization, relative and absolute time codes. Control of studio and stage equipment, DMX512 interface.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
- describe structure of the mixing console, explain its operation and use it for recording or sound reinforcement,
- explain principles of measurement of level and other parameters of analog and digital audio signal,
- describe structure and operation principle of basic types of audio effects, describe type of transformation which occurs in them, and use them for audio processing,
- explain principle of digital audio signal processing and transmission,
- explain principle and structure of digital audio signal hard disc recording (HDR),
- describe structure of various types of audio interfaces and structure of digital audio workstation (DAW),
- name basic methods of music signal synthesis and use them for sound production,
- describe structure of the MIDI protocol, name messages that uses, and use them for controlling studio equipment,
- describe types of synchronization signals, choose proper type of synchronization for given system,
- describe structure of the DMX512 protocol and use it for controlling light and stage equipment.
Prerekvizity
The student who enrols the subject should be able to use instruments for measurement of electrical voltage, current, and resonant frequency, waveform generators and oscilloscopes.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
- Lectures provide the explanation of basic principles, subject methodology, examples of problems and their solutions.
- Laboratory exercises support practical acquiring of themes presented at lectures. Active participation of students is needed.
Participation at lectures is recommended. Participation at other ways of instruction is checked.
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Mixing desk: input circuits, equalizers, dynamic processing, channel strip, busses, outputs, interfacing external equipment, Mute and Solo function, talkback, level diagram, DJ mixer, digital mixing desk.
3. Measurement and indication of level, spectrum, and envelope of audio signal, phase measurement, phase scope.
4. Audio effects: frequency filters, dynamic processors, delay-line effects, room simulation.
5. Audio effects: modulation effects, wave shapers, pitch shifting, time compression and expansion, phase vocoder, spectral processing, spatial effects.
6. Digital audio signal processing, digital audio interfaces.
7. Digital audio recording, HDR systems.
8. Sound cards, audio signal recording and editing in computer audio workstation.
9. Audio signal synthesis, linear and non-linear methods, digital synthesis, mathematical modeling.
10. Electronic musical instruments, analog-modeling synthesizer, sampler, polyphonic and multitimbral instruments.
11. Communication interfaces in music electronic, MIDI interface.
12. Synchronization of audio and video equipment, music electronic instruments.
13. Controlling audio and stage equipment.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Russ, M. Sound Synthesis and Sampling. Focal Press, Oxford, 1996. (EN)
Watkinson, J. The Art of Digital Audio, 3rd ed. Focal Press, 2001. ISBN 0-240-51587-0 (EN)
Zölzer, U. Digital Audio Signal Processing. Technical University of Hamburg, Germany. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Mixážní pult: vstupní obvody, ekvalizéry, úpravy dynamiky, sběrnice, výstupy, připojení externích zařízení, funkce Mute a Solo, talkback, diagram úrovní, DJ mixážní pult, digitální mixážní pult.
Měření a vizualizace úrovně, spektra a amplitudové obálky zvukového signálu, měření fázových rozdílů zvukových kanálů, vektorskop.
Zvukové efekty: dynamické pojetí zvukového signálu, kmitočtové filtry, dynamické procesory, efekty se zpožďovací linkou, simulace akustických prostorů, modulační efekty, funkční měniče, změna výšky, časové komprese a expanze, fázový vocoder, spektrální transformace, prostorové efekty.
Digitální zpracování zvukových signálů, digitální zvuková rozhraní.
Záznam zvukového signálu, systémy HDR.
Zvukové karty, záznam a zpracování zvuku na osobním počítači.
Základy hudební akustiky.
Syntéza zvukových signálů, lineární a nelineární metody, digitální syntéza, matematické modelování.
Elektronické hudební nástroje, virtuální analogový syntezátor, sampler, polyfonní a multitémbrové nástroje.
Komunikační rozhraní v hudební elektronice, rozhraní MIDI.
Synchronizace zvukové a obrazové techniky, synchronizace hudební elektroniky.
Řízení zvukové a scénické techniky.
Laboratorní cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
Režijní pracoviště
Digitální mixážní pult
Měření na zvukovém efektu Chorus
Digitální zvukové efekty
Digitální záznam zvuku na pevný disk
Náhradní měření
Programování MIDI kontrolerů
Využití sampleru v nahrávacím studiu
Hudební syntezátory
Základy práce s komunikačním systémem MIDI
Protokol DMX pro řízení scénické techniky
Test a náhradní měření