Detail předmětu

Zdravotní péče

FEKT-MZDPAk. rok: 2013/2014

Seznámení s vybraným okruhem nemocí, jejich diagnostikou, terapií a možnostmi užití zdravotnické techniky. Poznání odlišnosti biologického systému od logiky technických předmětů vyrobených člověkem. Otázky mezilidských vztahů, jejich změny nemocí, věkem a prostředím. Spojující faktory v práci zdravotnického personálu a technických pracovníků v nemocnici. Stáže na různých odděleních fakultní nemocnice.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Absolvent předmětu:
- je schopen definovat základní pojmy z oblasti zdravotní péče
- umí diskutovat na téma právní normy ve vztahu ke zdravotní péči
- umí vysvětlit rozdíl mezi přirozeným a umělým systémem
- je schopen diskutovat na téma soužití zdravotnického a technického personálu v nemocnici
- umí vysvětlit rozdíl mezi zdravotnickou a technickou první pomocí
- je schopen diskutovat na téma hygiena a její vztah k infekčním chorobám
- je schopen popsat invazivní a neinvazivní diagnostické a terapeutické postupy

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti biologie člověka na úrovni středoškolského studia. Student by měl umět stručně popsat činnost základních systémů lidského organismu.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování zahrnují přednášky, laboratoře a exkurze. Předmět využívá e-learning (Moodle). Student odevzdává protokoly z laboratorních cvičení.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

Přednášky:
1. Úvod do problematiky oboru, seznámení se zdravotními systémy v čase, odlišnosti geografické, ekonomické, kulturní. Zdravotnictví a jiné odbornosti. Systém zdravotní péče v ČR. Členění zdravotnických odborností. Systém vzdělávání ve zdravotnictví.
2. Právní normy a otázky ve vztahu ke zdravotní péči. Informovanost pacienta.
3. Zdraví a choroba; definice. Chorobné stavy. Písemný test.
4. První pomoc; zdravotnická a technická.
5. Psychosomatické a civilizační choroby.
6. Hygiena, infekční choroby a epidemiologie. Sociální aspekty ve zdravotnictví. Písemný test.
7. Interní obory.
8. chirurgické obory.
9. Invazivní a neinvazivní diagnostické postupy. Písemný test.
10. Invazivní a neinvazivní terapeutické postupy.
11. Alternativní a netradiční medicina. Léčitelé.
12. Podmínky výzkumu a vědecké činnosti ve zdravotnictví. Diskuse k experimentu, euthanasii a k etickým otázkám ve zdravotnictví. Písemný test.
13. Volná přednáška v rámci oboru. Konzultace, zápočty.

Laboratorní cvičení:
1. Výuka na chirurgickém pracovišti.
2. Výuka na pracovišti očního lékařství.
3. Výuka na oddělení radioterapie.
4. Výuka v rámci lékařského komplementu a operačních sálů.
5. Nácvik první pomoci a resuscitace.
6. Výuka na pracovišti stomatochirurgie.

Učební cíle

Uvedení studentů primárně technického zaměření do lékařského prostředí a jejich seznámení se specifickými problémy provozu zdravotnického zařízení. Pohled na technické problémy provozu z hlediska zdravotnického personálu. Seznámení s podmínkami týmové práce za podmínek spolupráce odborníků z různých profesí. Získání základních znalostí z praktického provozu nemocnice.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Laboratorní cvičení jsou povinná, řádně omluvené zameškané cvičení lze po domluvě s vyučujícím nahradit v jiném termínu.

Základní literatura

ASKIN, E. a E. MOORE. The Health Care Handbook, ACADEMIC PUBLISHING SERVICES, 2012
HOLČÍK, J., A. ŽÁČEK a I. KOUPILOVÁ. Sociální lékařství. Brno: MU Brno, 1998. ISBN 80-210-0254-9. (CS)
MUNZAROVÁ, Marta. Úvod do etiky a bioetiky. Brno: MU Brno, 1995. ISBN 80-210-3018-6. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-M magisterský navazující

    obor M-BEI , 2 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program EEKR-M1 magisterský navazující

    obor M1-BEI , 2 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program EEKR-CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor ET-CZV , 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Úvod do problematiky oboru, seznámení se zdravotními systémy v čase, odlišnosti geografické, ekonomické, kulturní. Zdravotnictví a jiné odbornosti. Systém zdravotní péče v ČR. Členění zdravotnických odborností. Systém vzdělávání ve zdravotnictví.
Právní normy a otázky ve vztahu ke zdravotní péči. Informovanost pacienta.
Zdraví a choroba; definice. Chorobné stavy. Písemný test.
První pomoc; zdravotnická a technická.
Psychosomatické a civilizační choroby.
Hygiena, infekční choroby a epidemiologie. Sociální aspekty ve zdravotnictví. Písemný test.
Interní obory.
chirurgické obory.
Invazivní a neinvazivní diagnostické postupy. Písemný test.
Invazivní a neinvazivní terapeutické postupy.
Alternativní a netradiční medicina. Léčitelé.
Podmínky výzkumu a vědecké činnosti ve zdravotnictví. Diskuse k experimentu, euthanasii a k etickým otázkám ve zdravotnictví. Písemný test.
Volná přednáška v rámci oboru. Konzultace, zápočty.

Laboratorní cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Výuka na chirurgickém pracovišti.
Výuka na pracovišti očního lékařství.
Výuka na oddělení radioterapie.
Výuka v rámci lékařského komplementu a operačních sálů.
Nácvik první pomoci a resuscitace.
Výuka na pracovišti stomatochirurgie.