Detail předmětu
Control of dynamic systems
FEKT-NRDSAk. rok: 2013/2014
Předmět prohlubuje znalosti z předmětů Teorie systémů a Teorie řízení I. Je zaměřen na návrh regulačních struktur silnoproudých elektrických zařízení.Na příkladech z oboru je přednášena metodika vytváření matematických modelů.Je probírána metoda linearizace a následují inženýrské metody syntézy spojitých i diskrétních regulačních obvodů.Nelineární systémy jsou analyzovány metodou fázové roviny a metodou harmonické linearizace. Ve cvičeních jsou aplikovány programy MATLAB,SIMULINK a Toolbox CONTROL..
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
- aplikuje matematický popis nelineárních dynamických soustav v programu MATLAB SIMULINK
- vypočíta linearizaci nelineárních systémů a aplikuje ji v programu MATLAB SIMULINK
- navrhne regulaci pro spojité nelineární systémy (stejnosměrný motor s cizím buzením, asynchronní motor)
- aplikuje metodu fázové roviny při řešení nespojitých nelineárních systémů, zejména reléových regulátorů
- analyzuje nespojité systémy metodou harmonické linearizace
- navrhne jednoduchý fuzzy PSD regulátor (Simulink)
Prerekvizity
- aplikovat diferenciální rovnice pro popis elektromechanických systémů jak v časové oblasti, tak v operátorovém tvaru
- teorii lineárních systémů tj. přenosové funkce, stavové matice, zpětnovazební systémy – analýza (přesnost, stabilita), syntéza PID regulátoru
- ovládat softwarový nástroj MATLAB SIMULINK
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Student získá max 40 bodů za cvičení numerická a laboratorní a max. 60 bodů za závěrečnou zkoušku.
Osnovy výuky
2. Linearizace modelu. Řešení na počítači.
3., Stavová regulace s pozorovatelem.LQR regulátory.
4. Stavový model synchronního motoru.
5. Stavový model asynchronního motoru.Vektorové řízení.
6. Syntéza rozvětvených regulačních systémů.
7. Číslicové regulační obvody. Číslicová filtrace.
8. Metoda fázové roviny.
9. Reléové regulátory
10. Regulátory v klouzavém režimu.
11. Metoda harmonické linearizace.
12. Fuzzy regulace
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Nahrazení absence laboratorní výuky po domluvě s vedoucím cvičení
Základní literatura
Schonfeld R.:Digitale Regelung elektrische Antriebe,Dr. Alfred Huthig Heidelberg 1988
Zboray L., Ďurkovský F.:Stavové riadenie elektrických pohonov,FEI Košice 1995
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Numerická integrace stavových rovnic.Program SIMULINK.
Linearizace modelu. Řešení na počítači.
Stavový model asynchronního a synchronního motoru.Vektorové řízení.
Syntéza algoritmů regulace metodou optimálního modulu a symetrického optima.
Syntéza rozvětvených regulačních systémů.
Číslicové regulační obvody. Číslicová filtrace.
Metoda fázové roviny.
Regulátory v klouzavém režimu.
Metoda harmonické linearizace.
Stavová regulace s pozorovatelem.LQR regulátory.
Adaptivní pozorovatel.Kalmanův filtr.
Fuzzy a neuronová regulace
Cvičení odborného základu
Vyučující / Lektor
Osnova
Syntéza regulátorů ss motoru
Syntéza regulátorů synchronního a asynchronního motoru.
Releové regulátory,stanovení mezních cyklů.
Test a zápočet.
Cvičení na počítači
Vyučující / Lektor
Osnova
Simulace synchronního motoru s vektorovým řízením.
Simulace asynchronního motoru s vektorovým řízením.
Simulace rozvětvených systémů.Systémy s předkorekcí,s dopravním zpožděním a s kompenzací poruchy.
Releové regulátory,pohyb ve fázové rovině.
Regulátory v klouzavém režimu.
Syntéza LQR regulátorů.
Fuzzy regulace