Detail předmětu

Manažerská psychologie

FP-ImpPAk. rok: 2013/2014

Obsahem předmětu jsou relevantní psychologické poznatky nezbytné pro efektivní management. Důraz je kladen zejména na rozvíjení sociálně manažerských dovedností studentek a studentů a na praktickou aplikaci poznatků při řízení a vedení lidí, týmů a dalších organizačních útvarů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět poskytuje studentkám a studentům relevantní psychologické znalosti a rozvíjení dovedností v těchto oblastech pracovní způsobilosti a kompetence manažera:
- zdravotní způsobilost a kompetence
- odborná způsobilost a kompetence
- metodická způsobilost a kompetence
- sociální způsobilost a kompetence

Prerekvizity

Prerekvizity: Znalost poznatků prezentovaných v publikaci PAUKNEROVÁ, D. a kol. Psychologie pro ekonomy a manažery. Druhé, přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada 2006. ISBN 80-247-1706-9.
(Případně místo Pauknerové, D. a kol. náhradní kniha PROVAZNÍK, V. a kol. Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha:Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0470-6.)

Korekvizity

Nejsou aplikovány.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka probíhá formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny a problémů. Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit všechny následující požadavky:
1. Účast na přednáškách a cvičeních v požadovaném rozsahu.
2. Samostatná příprava na přednášky a cvičení v požadovaném rozsahu.
3. Efektivní spolupráce na přednáškách a cvičeních.

Pro udělení zápočtu je nutno vypracovat seminární práci na vybrané téma a tu prezentovat na cvičení.

Osnovy výuky

1. Úvod do předmětu a jeho koncepce: základní témata a jejich návaznosti; objasnění stanovených požadavků k zápočtu; základní terminologie studované problematiky; základní přístupy k řízení a vedení lidí a jejich výhody a nevýhody.
2. Podnik jako sociální systém. Kategorizace faktorů ovlivňujících výkon. Formální a neformální autorita manažera a podnikatele. Podstata a nabývání moci a vlivu.
3. Pracovní způsobilost a kompetence manažera a podnikatele, její význam, souvislosti a důsledky. Metody jejího poznávání, udržování a rozvíjení.
4. Zdravotní způsobilost a kompetence manažera, její význam, souvislosti a důsledky. Metody jejího poznávání, udržování a rozvíjení.
5. Odborná způsobilost a kompetence manažera, její význam, souvislosti a důsledky. Metody jejího poznávání, udržování a rozvíjení.
6. Metodická způsobilost a kompetence manažera, její význam, souvislosti a důsledky. Metody jejího poznávání, udržování a rozvíjení.
7. Sociální způsobilost a kompetence manažera, její význam, souvislosti a důsledky. Metody jejího poznávání, udržování a rozvíjení.

Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování zadaných úkolu.

Učební cíle

Cílem předmětu je prezentovat studentkám a studentům psychologické poznatky využitelné v činnosti manažera. Pozornost je zaměřena na aplikaci těchto poznatků v praxi. Kurz umožňuje nabývání a rozvíjení konkrétních manažerských dovedností zejména v těchto oblastech: sociální komunikace, poznávání a ovlivňování lidí, sebepoznání a vlastní osobnostní rozvoj.

Základní literatura

BEDRNOVÁ, E. a kol. Management osobního rozvoje: duševní hygiena, sebeřízení a efektivní životní styl. Praha: management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-198-0. (CS)
BEDRNOVA, E., NOVY, I. a kol. Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press, 2007. 3. rozšířené a doplněné vydání. ISBN 978-80-7261-169-0. (CS)
FRANKOVÁ, E. Manažerská psychologie. Brno: VUT,1996. ISBN 80-214-0752-2. (CS)
FRANKOVÁ, E.: Manažerská psychologie I. Studijní text pro kombinovanou formu studia. Brno: CERM 2005. 53 s. ISBN 80/214/3065/6. (CS)
LUKÁŠOVÁ, R., NOVÝ, I. a kol. Organizační kultura. Od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0648-2. (CS)
NAKONEČNÝ, M. Motivace pracovního jednání a její řízení. Praha: Management Press, 1992. (CS)
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie.Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200-0690-7. (CS)
PETERS, TJ., WATERMAN, R.H. Hledání dokonalosti. Praha: Svoboda-Libertas, 1993. ISBN 80-205-0313-7. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-SI magisterský navazující

    obor MGR-IM , 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor