Detail předmětu

Marketing

FP-RmarPAk. rok: 2013/2014

Marketingový přístup k podnikání je nezbytným předpokladem pro zajištění dlouhodobé prosperity firem v tržní ekonomice. Znalost a uplatnění marketingu tak představuje jeden z pilířů úspěšně se rozvíjející firmy. Obsahem předmětu Marketingu je objasnění důležitých pojmů a postupů z marketingové teorie a praxe, spojených s přípravou a tvorbou marketingové strategie firmy (např. analýza postavení firmy na trhu, s analýza zákazníků, jejich segmentací, umístěním a pozicionováním, s problematikou tvorby a uplatnění prvků marketingového mixu apod.)

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Tento předmět bude rozvíjet znalosti a dovednosti potřebné pro pochopení místa a významu marketingu pro řízení firem jako celku. Půjde zde zejména o pochopení důležitosti zákazníka (poznání jeho potřeb a přání, způsobu rozhodování, faktorů, ovlivňujících jeho nákupní chování...), o seznámení se s metodami analýz jejich potřeb a očekávání, o objasnění principů využití nástrojů marketingového řízení pro zajištění dlouhodobého firemního rozvoje.

Prerekvizity

Předpokládá se znalost ekonomických a manažerských kategorií a pojmů.

Korekvizity

Nejsou aplikovány.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení studentů bude probíhat jednak formou průběžného ověřování znalostí (test v průběhu semestru, řešení případových studií, zpracování semestrálních projektů a jejich prezentace), jednak formou písemné zkoušky. Výsledné hodnocení studentů bude závislé jak na úrovni systematické, průběžné práce studentů v průběhu celého semestru tak na výsledcích této zkoušky.

Osnovy výuky

Osnova přednášek

1. Zařazení marketingu do kontextu manažerských aktivit podnikového vedení
2. Obecné podmínky efektivního uplatnění marketingu
3. Segmentace zákazníků
4. Nástroje marketingového řízení - marketingový mix - produkt a produktová politika
5. Nástroje marketingového řízení - cena a cenová politika
6. Nástroje marketingového řízení - distribuce a distribuční politika
7. Nástroje marketingového řízení - komunikace a komunikační politika
8. Marketingový výzkum
9. Marketingová strategie
10. Soudobé trendy v marketingu - marketing v prostředí e-commerce
11. Soudobé trendy v marketingu - možnosti využití sociálních sítí
12. Soudobé trendy v marketingu - marketing ve službách
13. Zápočet

Náplň cvičení:
1. Marketingový mix
2. Test cenové citlivosti
3. Metody portfolio analýzy
4. Marketing služeb
5. Příprava týmového projektu
6. Prezentace týmových projektů

Učební cíle

Cílem předmětu je poskytnout studentům znalosti z oblasti marketingu a vést je k pochopení možných způsobů využití marketingových principů při řízení odborných činností/ útvarů ve firmě.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Znalosti budou průběžně ověřovány formou testů, případových studií, seminárních prací a jeich prezentací.

Základní literatura

KOTLER, Philip. Marketing. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0513-3 (CS)
MALLYA, T.: Základy strategického řízení a rozhodování. Praha: Gra... (CS)
ZAMAZALOVÁ, ,M.: Marketing. Praha: C.H. Beck, 2010. ISBN 978-80-7400-115-4 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-ŘEP , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Výuka probíhá formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny a problémů. Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor