Detail předmětu

Psychologie tvořivého myšlení

FP-RptmPAk. rok: 2013/2014

Předmět vymezuje teoretická východiska kreativity a její roli v běžném životě. Studenti budou seznámeni s charakteristikami tvůrčího myšlení, různou funkcí mozkových hemisfér, vlastnostmi tvořivé osobnosti.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti získají schopnost využívat vlastní tvořivé myšlení vedoucí k pozitivnímu postoji při konfrontaci s řešeným problémem a využívat metod pro vytváření neobvyklých nápadů a postupů při jejich řešení.

Prerekvizity

Orientace v procesu myšlení a řešení problémů konvenčními prostředky.

Korekvizity

Nejsou aplikovány.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro udělení klasifikovaného zápočtu je požadováno splnění následujících podmínek: předložení seminární práce zpracovávající kreativním způsobem zvolený problém. Váhy pro hodnocení práce: 40 % originalita, 30 % správnost řešení, 20 % aplikovatelnost, 10 % přínos - hodnota řešení.

Osnovy výuky

Základní tematická náplň přednášek:
- Význam tvořivého přístupu k životu a k práci
- Charakteristika konvenčního a tvořivého řešení problémů
- Tvořivá osobnost a její rysy
- Charakteristika procesu tvorby nápadů a jeho fáze
- Bariéry tvořivého myšlení
- Základní metody tvůrčího řešení problémů

Základní tematická náplň cvičení:
- Možnosti a meze identifikace tvořivosti
- Praktické a metodologické problémy testování tvořivosti
- Test fluence, flexibility a originality
- Způsoby a metody překonávání bariér tvořivého myšlení
- Brainstorming, brainwriting
- Případové studie firem vyžadujících kreativní řešení

Učební cíle

Hlavním cílem kurzu je pochopit roli tvůrčího procesu, důležitost divergentního a konvergentní myšlení, osvojení si a využívání známých technik a metod pro rozvoj svých vlastních tvůrčích schopností.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Odevzdání požadovaných materiálů ve vyhlášených kontrolních dnech. Nepřítomní studenti musí požadované materiály odevzdat v náhradním termínu.

Základní literatura

POKORNÝ, J. Myslet kreativně. 2004. 124 s. ISBN 80-7204-324-2. (CS)
POKORNÝ,J. Psychologie tvořivého myšlení. 2006. 61 s. ISBN 80-214-3205-5. (CS)

Doporučená literatura

DACEY, J., S. LENNON, K., H. Kreativita. Praha: Grada, 2000, 250 s.ISBN: 8071699039 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-ŘEP , 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní tématická náplň přednášek:

- Význam tvořivého přístupu k životu a k práci.
- Charakteristika konvenčního a tvořivého řešení problémů.
- Tvořivá osobnost a její rysy.
- Charakteristika procesu tvorby nápadů a jeho fáze.
- Bariéry tvořivého myšlení.
- Základní metody tvůrčího řešení problémů

Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování dílčích studií a závěrečné písemné práce.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor